Hoe veeg je je billen eigenlijk af zonder armen?

Als je bijv. geen armen hebt, iedereen moet toch een keer poepen en ik vraag me echt af hoe ze dat dan schoonkrijgen.. dat zou me echt intereseren!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Een spoelföhninstallatie in je toilet. Dat is trouwens niet alleen voor mensen die helemaal geen armen hebben, maar ook voor mensen die hun armen niet goed kunnen gebruiken, of bijvoorbeeld heel korte armen hebben.

Je hebt een knop op een goed bereikbare locatie, of op de grond, waar je op drukt. Die spoelt het toilet door, en vervolgens komt er een arm onderuit de toiletbril, die een waterstraal op je billen richt. Als die douche klaar is, zwenkt de douchearm weg, en begint de föhn te blazen om je billen weer te drogen. Er zijn verschillende installaties, ze zijn instelbaar in douchetijd, watertemperatuur (bij de luxe versies :-)) en het doortrekken van het toilet is een extra functie die ingebouwd kan worden.

Overigens is dit alleen maar handig als je de verdere toiletgang wel zelf kunt. Als je hulp nodig hebt om op het toilet te komen en/of je broek uit te trekken, heb je daar thuiszorg voor, of andere hulp. En als toch iemand je moet helpen bij de toiletgang, dan kan die persoon ook je billen afvegen.

Voor het zonder handen uit- en aantrekken van je broek zijn trouwens diverse hulpmiddelen, o.a. is er een 'aankleedboom' waarbij je de lusjes van je broek achter een haak aan de muur of aan een soort kapstok kunt haken, zodat je vervolgens door wat heen en weer te wiebelen je broek omlaag of omhoog kunt krijgen. Eventueel kun je je kleding laten aanpassen zodat de broek vanzelf naar beneden valt zodra je een stuk klittenband loshaalt bijvoorbeeld, of kun je er extra lussen op laten zetten om met een hulpmiddel daar goed in te kunnen haken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar hebben ze speciale apparaatjes/wc's voor, die spoelen en vegen alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je ook ADL hulp voor