Kun je, als je liefde en menselijke aanrakingen mist, last van je maag en andere symptomatische klachten krijgen?

Het viel mij op dat ik tijdens een massage geen klachten heb, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

Dat houdt ongetwijfeld verband met elkaar. Het is zelfs aangetoond dat kinderen die opgroeiden in een weeshuis waar ze nooit geknuffeld werden ernstige psychische problemen ontwikkelen. Ga ook maar na hoe goed het voelt om een arm om je heen hebben wanneer je verdrietig bent. Behalve geestelijke klachten kan je zeker ook lichamelijke klachten krijgen door bijvoorbeeld eenzaamheid. Je kan gaan opkroppen, en dat kan je maag laten verkrampen of je kan slikproblemen krijgen. Je kunt een te grote last op je rug of schouders gaan nemen. De uitdrukkingen die wij voor veel van die klachten gebruiken maken het letterlijk al duidelijk.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ken mensen die hun hele leven alleen zijn en totaal geen psychosomatische klachten hebben, terwijl anderen, ondanks een prima relatie, wel met dat probleem kampen. Veel van die klachten ontstaan door spanningen en stress. Wanneer jij je, lichamelijk en geestelijk, diep kunt ontspannen, zullen je klachten verminderen. En ik denk dat je dát merkt tijdens de massage.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Je geeft het antwoord dus eigenlijk zelf al: het is de ontspanning die ervoor zorgt dat je klachten op dat moment verdwijnen. Jij reageert het best op aanraking, maar een ander kan zich misschien beter ontspannen door te luisteren naar muziek, te sporten of te schilderen.
Psychische klachten kunnen zeker leiden tot fysieke klachten. Denk maar eens aan heel simpele dingen: kinderen die onder spanning staan hebben vaak buikpijn. Als je met een ernstig probleem piekert, krijg je vaak hoofdpijn! Ikzelf heb met spanningen vaak maag- en darmklachten. Het een heeft met het ander te maken.