Een anesthesioloog hoeft de circulatie meestal niet te sturen. Bij de meeste operaties blijft je hart gewoon kloppen en circuleert het bloed vanzelf. Wel moet de bloeddruk vaak gereguleerd worden door bv. extra vocht of medicijnen toe te dienen of bloedtransfusie bij groot bloedverlies.
Bij sommige hartoperaties moet het hart helemaal stilgelegd worden. Deze functie wordt dan overgenomen door een hart/longmachine, deze wordt bediend door de perfusionist: dit is meestal geen arts maar een gespecialiseerde ok- of anesthesie assistent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.