Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat bij borstvoeding de ene borst vaak beter 'loopt' dan de andere?

Bij veel vrouwen die borstvoeding geven is het een bekend verschijnsel: de ene borst 'doet' het wat beter dan de andere.
Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
474

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Asymmetrie. Net als links- of rechtshandigheid is het menselijk lichaam niet helemaal symmetrisch waardoor een aantal lichaamsdelen aan de ene kant iets beter ontwikkeld is dan aan de andere kant. Oppervlakkig beschouwd valt dat niet zo op maar als je foto's van beide gezichtshelften gespiegeld aan elkaar plakt en die vergelijkt zie je heel goed hoe groot die verschillen kunnen zijn.

Ook kan meespelen dat de baby een voorkeur voor één van beide borsten heeft en die beter stimuleert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook nog zou kunnen, naast wat er al genoemd is, dat je het prettiger vindt de baby op een bepaalde manier vast te houden, prettiger aan de ene kant dan aan de andere kant. Dat houd je daardoor langer vol, zodat die kant meer gestimuleerd wordt.
Ik vond zelf de linkerkant het prettigst, overdag omdat ik dan mijn rechterhand nog vrij had, en 's nachts omdat ik gemakkelijker op mijn linkerzij lig dan op mijn rechter. En inderdaad ging het bij de linkerborst ook gemakkelijker, al had ik over de rechter ook niet te klagen (2x 16 maanden en 1x 20 maanden gevoed)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding