Hoe maak je een egocentrist duidelijk waar hij mee bezig is?

Ik denk dat hij echt niet begrijpt dat de wereld niet alleen om hem draait en dat het prettig zou zijn als hij eens rekening zou houden met een ander. Maar tot nu toe lukt me niet om hem dat duidelijk te maken. Als ik hem dat zeg, vindt hij dat hij dat hij wel rekening houdt met een ander; ...'t is om gek van te worden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je hem dat duidelijk kon maken was het waarschijnlijk geen egocentrist.
Ik weet niet in welke relatie je tot hem staat, maar als je oud wilt worden met hem, denk er over na of je altijd nr 2 wilt blijven.
Dus het antwoord is: Gaat je niet lukken
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tja, dat is een taaie kwestie. Alleen een ander overtuigen van zijn ongelijk zal nooit lukken als die persoon zich er tegen verzet, omdat hij vind dat HIJ gelijk heeft.

Dan krijg je een soort van eindeloze discussie "Ik moet niks, waarom zou ik, ik doe alles op mijn manier en dat vind ik prima"

Soms moeten mensen flink op hun spreekwoordelijk bek gaan, en het flink ongemakkelijk worden om tot inzicht te komen dat hun houding niet werkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het knopje niet aanklikken... Thumbs up!
(zeker voor de laatste alinea ^^ )
Niet gemakkelijk. Dit is niet zomaar een onbenullig iets. Hij snapt het echt niet. Het kan jaren duren voor deze persoon om bij te leren. Meestal komt egocentrisch gedrag(!) voort uit een grote onzekerheid en heeft hij een heel gevoelige aard. Dat zul je vast op verschillende momenten opgemerkt hebben. Maar het lukt wel.

*Door zelf altijd het juiste voorbeeld te blijven geven. Je bent zijn rolmodel. Hij zal merken hoe anderen reageren op jouw warmere aanpak.

*Door hem openlijk te waarderen als je merkt dat hij zijn best doet. (en hij doet dat vaker dan jij denkt)

*Door hem te accepteren waar hij nu staat. Het is voor hem moeilijker zo te leven en te reageren op de wereld als voor jou.

Veel liefde, geduld en succes.