Een persoon met een fotografisch geheugen is in staat om bepaalde momenten gedetailleerd en erg nauwkeurig terug te halen in beelden. Beelden die hij of zij ooit heeft gezien kunnen teruggehaald worden. Het herkennen van objecten of locaties is daardoor een stuk makkelijker. Sommigen beweren dat ze zelfs woorden kunnen opzoeken in hun geheugen, als ze weten waar het woord zich bevindt in een boek wat ze bijvoorbeeld een week geleden hebben gelezen.

Een fotografisch geheugen is vrij zeldzaam. Het wordt aangetroffen bij minder dat 10% van de bevolking. Het is wel vaker te vinden bij jonge kinderen, maar de meesten onder hen zullen deze gave tegen de tijd dat ze volwassen zijn verloren hebben. Het is niet bekend waarom, maar het zou kunnen doordat vooral kinderen informatie niet verbaal opslaan maar visueel.

Er zit echter wel een groot verschil tussen het hebben van een goed geheugen (waaronder het onthouden van bepaalde informatie) en een fotografisch geheugen (waarbij informatie wordt opgeslagen als afbeeldingen). Het kan al gauw lijken of iemand een fotografisch geheugen heeft, terwijl die persoon gewoon goed is in onthouden.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fotografisch geheugen, of eidetisch geheugen, is een term die gebruikt wordt voor het vermogen beelden, geluiden en dergelijke exact op te slaan in het menselijk geheugen.