Heb je recht op verlenging bij toetsen als je een lui oog hebt?

Heb je recht op verlenging bij toetsen als je een lui oog hebt? Ik heb een lui oog en moet hier door wat vaker de vraag lezen voordat ik helemaal door heb wat er staat en tenslotte wat langer bezig ben of net op tijd. Ook werken we op school met laptops (niet als we een toetsen hebben) en dan merk ik snel dat mijn oog weg trekt soms ga ik zelfs dubbel zien. Ik heb geen bril nodig maar ik merk wel dat het steeds erger wordt. Mijn tante heeft ook een lui oog en kreeg vroeger wel verlenging. Nu wil ik graag weten of dat nog steeds mogelijk is, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De officiële rechten zijn in dit opzicht als volgt:

Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo - Artikel 55. Afwijking wijze van examineren

1. De directeur kan toestaan dat een gehandicapte kandidaat het examen geheel of gedeeltelijk aflegt op een wijze die is aangepast aan de mogelijkheden van die kandidaat. In dat geval bepaalt de directeur de wijze waarop het examen zal worden afgelegd, met dien verstande dat aan de overige bepalingen in dit besluit wordt voldaan. Hij doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de inspectie.

2. Tenzij sprake is van een objectief waarneembare lichamelijke handicap, geldt ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde aangepaste wijze van examineren dat:

a. er een deskundigenverklaring is die door een ter zake deskundige psycholoog of orthopedagoog is opgesteld,

b. de aanpassing voor zover betrekking hebbend op het centraal examen in ieder geval kan bestaan uit een verlenging van de duur van de desbetreffende toets van het centraal examen met ten hoogste 30 minuten, en

c. een andere aanpassing slechts kan worden toegestaan voor zover daartoe in de onder a genoemde deskundigenverklaring ten aanzien van betrokkene een voorstel wordt gedaan dan wel indien de aanpassing aantoonbaar aansluit bij de begeleidingsadviezen, vermeld in die deskundigenverklaring.

Dus als jouw handicap duidelijk waarneembaar is dan kan jij van de directeur van jouw school toestemming krijgen om een half uur extra toetstijd te krijgen. Is het niet duidelijk zichtbaar, dan moet je eerst een verklaring van een deskundige aan de directeur overhandigen.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Elke school heeft daar een eigen reglement voor, probeer eens of dat van jouw school ook op internet staat. Ik vind bijvoorbeeld bij de Goudse scholengemeenschap Leo Vroman dat er faciliteiten zoals extra tijd bij veel leeswerk bij toetsen en of opdrachten is, ca.20% van de toetstijd.

Andere antwoorden (1)

Vraag het aan de gene die er op je school over gaat. Ik denk dat je daar wel recht op hebt