Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de behandeling bij een koolstofmonoxide-vergiftiging?

Mijn opa is enkele dagen geleden bewusteloos in zijn huis gevonden, hij is dus vergiftigd door CO, waarschijnlijk heeft hij teveel CO ingeademd, hij ligt nu al 2 dagen in het ziekenhuis, af en toe praat hij, heel af en toe. Maar wat is dan de behandeling en leidt dit altijd tot... de dood? :l

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
562

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zoveel mogelijk zuurstof laten inademen.
Zuurstof wordt door het bloed getransporteerd, gebonden aan hemoglobine.
Bij CO vergiftiging zit de CO gebonden op de plaats waar de zuurstof moet binden, en die CO laat (bijna) niet meer los. Hopen dus dat er nog een beetje CO-vrije hemoglobine is voor het zuurstoftransport, en dat er snel nieuwe hemoglobine wordt aangemaakt.
(Lees meer...)
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee want het er moet bloed door het zuurstof komen dus de persoon moet gewoon aan een beademingsapparaat dan heeft nieuw bloed geen zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rode bloedcel bestaat gemiddeld 120 dagen. Hopelijk gaat het dan met de tijd beter. Kan de behandelend arts(of de contactpersoon binnen de familie) daar geen antwoord op geven?
Reddie
12 jaar geleden
1e. Bloedtransfusie lijkt me een goede suggestie.
2e. Ik dacht, een rode bloedcel leeft maar 3 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de cel die 3 dagen leeft gaat waarschijnlijk niet over rode bloedcellen maar over spermacellen. die schijnen 3 dagen te kunnen overleven.
Reddie
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, broeder. Weer wat geleerd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding