Waarom zou het eten van suiker schimmelvormend werken, of al bestaande schimmels in stand houden?

Ik lees op meerdere sites, vooral ook in de alternatieve hoek, dat het eten van suiker schimmelvormend zou werken, of al bestaande schimmels in stand zou houden.
Met suiker wordt dan de witte geraffineerde suiker bedoeld.

Als argument wordt aangevoerd dat de suiker een bron van voeding is voor de schimmel.

Ik begrijp dat een schimmel glucose gebruikt als voeding, maar waarom zou dat alleen het geval zijn bij witte suiker (een monosacharide), en niet bij bijvoorbeeld disachariden als lactose? Of bij koolhydraten (polysachariden)?
Deze worden namelijk ook afgebroken en dan komt er toch ook gewoon glucose in de bloedbaan, die dan bij de schimmel kan komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed zelfstandig denkwerk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voelt het goed aan. Het hele schimmelverhaal uit de alternatieve hoek is zeer omstreden en wordt niet door de moderne interne geneeskunde als geloofwaardig gezien. Er is ook geen wetenschappelijke onderbouwing voor. Allerlei klachten zoals vermoeidheid etc. zouden worden veroorzaakt door (overgevoeligheid voor) Candida. Zoek maar eens met de term 'candidiasis' op www.vtdk.nl. (vereniging tegen de kwakzalverij)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij vind Lotte het geen onzin, althans ik lees het nergens. Volgens mij wilt ze gewoon weten hoe bepaalde dingen werken met een logische verklaring daarvoor. Denkt niet dat echt helpt door te zeggen dat het grote onzin is door te herhalen wat ze zelf ook al zegt. Ik nodig jullie uit om met argumenten te komen waarom een Candida niet zou kunnen groeien van suikers die gisting veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om mij, en ik heb trouwens al een antwoord gegeven. Ik vraag helemaal niet om bewijslast, tis geen rechtszaak! Maar gewoon om een onderbouwde mening zonder onderbuik gevoelens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor bron had je in gedachte?

Antwoorden (3)

Suikers geven gist in de darmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de Candida schimmel leeft van suikers die gisten, en geraffineerde suikers de goede bacteriën populatie sterk vermindert zeker na gebruik van meerdere antibiotica kuren. Als de populatie goede bacteriën ongunstig zijn dan heeft de Candida kans om te gaan groeien van een Y vorm naar een M vorm

Als je een anti Candida dieet volgt dan mag je ook geen lactose en moet je in het begin van het dieet suikerloos eten.

Koolhydraten uit groente kun je wel eten, omdat die niet gaan gisten. Als je dan ook nog kruiden of preparaten neemt die schimmeldodend zijn dan verandert de candida weer in een M vorm.

Iedereen heeft dus een Candida schimmel. Zaak is alleen de schimmel onder controle te houden, zodat het niet in een pathogene toestand groeit.

Toegevoegd na 3 minuten:
De M vorm zijn lange draden en die kunnen door de darmwand heen. Waardoor het zijn afvalproducten, dus toxines in je bloedbaan terecht komen. Vandaar het idee dat een Candida die van vorm verandert voor lichamelijke en psychische klachten zorgt maar andersom dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even gewacht met antwoorden, omdat ik geen expert ben. Het enige dat ik kan bieden, komt uit mijn algemene kennis, en die kan fout zijn. Zo heb ik hier geleerd dat een gist onder de schimmels valt, terwijl ik dacht dat gisten een aparte categorie micro-organismen waren.

Goed, hier dan mijn visie.

Candida komt bij iedereen voor. Op de huid, op de diverse slijmvliezen, in de darmen, op de penis, in de vagina. Niets mis mee. Er zijn vele, vele micro-organismen die op al die plekken voorkomen.

Candida voedt zich onder andere met suikers. Net als die andere micro-organismen. Eet je veel suiker, dan hebben al die organismen dus veel voedsel, niet alleen de candida.

Nu zou het in de mond nog zo kunnen zijn dat candida wat meer profiteert van suiker dan de andere micro-organismen - ik weet niet of het zo is, ik ken zelfs geen aanwijzingen *dat* het zo zou zijn, maar goed - het zou in principe kunnen.

Maar in de vagina? Hoe zou suiker ooit in de vagina moeten komen?

Zelfs in de darmen klopt het verhaal van de alternatieven niet. Witte suiker is, volgens hun eigen zeggen, "snelle" suiker (daar hebben ze trouwens gelijk in). Dat betekent dat deze suiker heel snel wordt opgenomen. Deels zelfs al in de mond, daarna in de maag, en uiterlijk in het eerste begin van de dunne darm. Daarna is die snelle suiker uit het spijsverteringskanaal verdwenen.

Juist de langzame suikers, waarvoor het lichaam moeite moet doen om die via de spijsvertering te bemachtigen, komen pas veel verder in de darmen vrij. Dus ALS het verband tussen suiker en candida al zou kloppen, dan zouden juist die goede, langzame suikers ervoor zorgen dat de candida in je darmen kan gaan woekeren.

Dan is er, althans volgens de alternatieven, nog de meest ernstige vorm, het schrikbeeld: de zogenoemde systemische candida, soms endometrische candida genoemd. Daarbij zou de candida IN het lichaam gaan woekeren, organen infecteren en in de bloedbaan komen.

Toegegeven, systemische candida bestaat - het komt een hoogst enkele keer voor, en dan alleen bij mensen met een ernstig verzwakt immuunsysteem. Als zo iemand niet al op de intensieve zorg lag, dan is het optreden van systemische candida reden om met SPOED naar de intensieve zorg te gaan! Candida in het lichaam, dus rond en in de organen, is direct levensbedreigend - en dat geldt al helemaal voor candida in het bloed.

(Zie reactie voor conclusie.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
(Vervolg op antwoord.) Kortom, er zit misschien (!) een heel kleine kern van waarheid in het verhaal van de alternatieven, maar alleen waar het candida in de mond betreft - áls hun verhaal al klopt. Voor candida op de huid, in de neusslijmvliezen en in de vagina komt hun verhaal uitermate onwaarschijnlijk over - en dat geldt des te meer omdat het bij een verhaal blijft, dus alleen theorie, en ze nooit metingen aan echte mensen noemen. Voor candida IN het lichaam, dus in en op de organen en zelfs in het bloed, is hun verhaal duidelijke onzin. Pure angstaanjagerij, die slechts kan gedijen door het gebrek aan biologische kennis bij de doelgroep.
Cryofiel
12 jaar geleden
(bloos...)