Als je teksten in de verte niet goed kunt lezen, dan ben je bijziend Dan is je ooglens te bol.. Of als je teksten dichtbij niet kan lezen dan ben je verziend en is je ooglens te plat of je oogspieren trekken het niet meer (bij 40+ers vooral).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn geval kon ik de ondertiteling niet lezen, op de televisie. Of kon ik de klok moeilijker lezen.
Maar het kan ook zijn dat je de krant verder van je af moet houden om hem te kunnen lezen.
Maar het is zoiezo niet slecht afentoe je ogen te laten meten.

Het zijn meestal de kleine dingen die je anders gaat doen. De krant verder af houden, zodat je het weer kunt lezen.

Of dichter bij de klok staan om hem af te kunnen lezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan verschillende dingen zijn. sommige mensen hebben heel vaak hoofdpijn, dat kan soms met een bril opgelost worden. soms ook dat je merkt dat je een boek steeds verder weg of dichterbij gaat houden om iets te lezen, of dat je minder ver scherp kan zien dan voorhen, zoals verkeersborden. je kunt altijd even bij de opticien langs gaan om je ogen te testen, of naar de huisarts, die je dan kan doorverwijzen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende symptonen om een bril te dragen zijn.
Heel vaak hoofdpijn hebben of dat je met je ogen gaat knijpen ,om te proberen scherper te zien.
Ook als je van ver af alles ziet maar van dicht niet kan ook met een bril worden opgelost.
Dit zijn maar een paar symptonen dat je daarvoor een bril nodig zult hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het simpelste antwoord is: wanneer je slechter gaat zien. Maar wanneer je een bril MOET, is wanneer je autorijdt of apparaten bediend waarbij het gevaarlijk is wanneer je te weinig ziet, en je merkt dat je niet goed genoeg borden kunt volgen, of kunt zien wat je doet. Of wanneer je op een andere manier beroepsmatig of anderszins niet veilig kunt functioneren omdat je te slecht ziet.

Voor de rest geldt: als je klachten krijgt doordat je een oogafwijking hebt (die met een bril of lenzen te corrigeren zou zijn) kun je gaan nadenken over een bril. Sommige mensen merken dat aan dat ze te weinig zien, dat ze extra licht nodig hebben om te lezen, dat ze een boek dichterbij houden of juist verderaf, dat ze de ondertiteling van de TV niet meer kunnen lezen, gaan fronsen voor hun beeldscherm, of gaan 'gissen' naar wat er op een wegwijzer staat. Andere mensen merken het weinig aan hun zicht omdat zij onbewust heel goed kunnen corrigeren. Zij krijgen last van hoofdpijn, pijnlijke branderige ogen, een zere nek van het naar hun beeldscherm buigen, duizeligheid, of erge vermoeidheid na een dag werken. Als je klachten krijgt als hoofdpijn, en je kunt dat zelf niet verklaren, is het verstandig om even naar de opticien of optometrist te gaan om een oogmeting te laten doen. Als daaruit blijkt dat je een afwijking hebt die nog niet gecorrigeerd wordt door een bril, of dat je bril of lenzen niet meer de juiste correctie bevatten, dan weet je dat je een bril moet. Als je een afwijking hebt van -0,25 of een andere minimale sterkte, dan zal het niet aan je ogen liggen, maar moet je een andere verklaring zoeken.

Voor de meeste mensen van boven de 45 geldt trouwens dat zij sowieso een bril nodig hebben voor het lezen. Je merkt dan dat je de kleine lettertjes niet meer kunt lezen, met je krant naar de lamp loopt om iets te kunnen lezen, of dat je armen te kort worden (je gaat een boek of tijdschrift steeds verder van je afhouden om het goed te kunnen lezen). Soms kun je dan volstaan met een simpel brilletje van de drogist, maar voor mensen die snel last hebben van hoofdpijn, niet dezelfde sterkte hebben voor beide ogen of een andere afwijking hebben dan alleen de presbyopie (leeftijdsbijziendheid) zal de opticien een individueel aangepaste bril moeten leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen veel symptomen zijn die wijzen op verminderd zien.
Veel voorkomende symptomen zijn; wazig zien veraf of dichtbij, hoofdpijn en dubbelzien.
Het belangrijkste is dat als jezelf enigszins twijfelt aan je gezichtsvermogen bezoek een opticien en laat je ogen opmeten. De opticien kan je het verschil tussen wel een bril en geen bril kunnen laten zien en zal je dan een advies geven of je wel of niet een bril moet.