Als de mannelijke prostaat wordt verwijderd, wat zijn de gevolgen dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

De gevolgen van een radicale prostatectomie:

•Erectieproblemen. Afhankelijk van de grootte en de plaats van de tumor is het vaak onvermijdelijk dat de zenuwen die zorgen voor een erectie, beschadigd worden. Dit betekent dat het niet altijd meer (goed) mogelijk is een erectie te krijgen.
•Geen zaadlozing. Doordat de prostaat is verwijderd, ontstaat er geen vocht meer tijdens de zaadlozingen. Dit wordt ook wel ‘droog klaarkomen’ genoemd. U komt klaar met alle daarbij behorende gevoelens maar zonder zaadlozing.
•Urineverlies. De eerste tijd na de operatie hebben veel mannen last van urineverlies. Meestal stopt dit na een paar maanden. Sommige mannen blijven er last van houden, vooral bij drukverhogende momenten zoals hoesten of zware dingen tillen. Het kan dan een oplossing zijn om absorberend opvangmateriaal te gebruiken. Volledige en blijvende urine-incontinentie komt bij ongeveer vijf procent van alle mannen voor.
Soms zijn de weefseluitslagen en de PSA-waarde na het verwijderen van de prostaat aanleiding om u voor een informatief gesprek naar een bestralingsarts te verwijzen. U krijgt dan informatie of het zinvol is u aansluitend aan de operatie te bestralen. Dit kan ook als bij de reguliere controles blijkt dat uw PSA-waarde stijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan helaas de bron niet terugvinden, maar deze is van een medische instelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Wellicht was http://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/Urologie/Informatie%20voor%20patienten/Alle_ziekten_onderzoeken_en_behandelingen_alfabetisch/verwijderen_prostaat_kijkoperatie/Pages/default.aspx je bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk, maar denk het niet. Er was ook een geluidsfragment bij.

Andere antwoorden (2)

Alleen een man heeft een prostaat. Bij verwijdering kunnen door zenuwen beschadig erectie problemen ontstaan en er is hoe dan ook geen zaadlozing meer alleen heft voorvocht blijft bestaan. De prostaat is de producent van het zaad.

Toegevoegd na 26 minuten:
http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzorg/2419534/2419537/214086/21416542/5851175-01_01aiProstaatverw1.pdf
ronron1212
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Niet van het zaad, alleen van het vocht ...
ronron1212
12 jaar geleden
de zaadlozing is echt niet meer mogelijk lees dit even en bedankt voor jr min door je onkunde
http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzorg/2419534/2419537/214086/21416542/5851175-01_01aiProstaatverw1.pdf
MissBiggie
12 jaar geleden
Hoho, die min is niet van mij hoor ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is wel van mij. Het prostaat zorgt voor de OPSLAG van de zaadcellen niet voor de productie. We produceert het prostaat de witachtige substatie waaruit 20% tot 30% van het sperma uit bestaat. Het klopt dat een zaadlozing niet meer mogelijk is maar MissBiggie heeft wel gelijk.
De gevolgen zijn iet leuk, erectie problemen
incontinentie, enz.
Maar het voordeel is(tussen aanhalingtekens)
dat ze zieke delen hebben weggehaald,en dat je onder controle blijft van een uroloog, als je er snel bij bent
kan je er 100 mee worden,en dat verzacht de nadelen , toch?