Wat kun je het beste doen tegen een oogonsteking?

Ik denk dat het een oogonstekening is. Weet het niet zeker. Gister tydens het leren merkte ik dat het pyn deed wanneer ik aan de binnenkant van myn linkeroog by myn ooglid drukte. En toen ik zonet wakker werd is het helemaal dik geworden. Het is niet rood ofzo. Iemand idee wat het is? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kan een strontje zijn (een ontsteking van een zweetklier of een talgklier in het ooglid). De ontsteking ontstaat plotseling. Dan is je ooglid dik en gezwollen en pijnlijk maar met je oog zelf is niks aan de hand. Het is zaak je ooglid goed schoonhouden, met een beetje gekookt (en afgekoeld) water je oog schoonmaken. Niet met je handen er aanzitten en (als je make up draagt) even geen make up op.
Als je twijfelt dan even langs de huisarts gaan, die kan dan een zalfje geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, alleen hoef je het water niet te koken, stromend kraanwater is schoon genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet nodig @deus, kraanwater is schoon genoeg om zonder koken te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn wel je ogen, dus wees er voorzichtig mee.
Bij twijfel naar de huisarts.
+

Andere antwoorden (3)

Even langs de huisarts om te laten checken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven werd aangegeven zal het wel een strontje zijn.
Die heb ik soms ook wel eens, het is heel vervelend, maar met de juiste maatregelen, binnen een paar dagen helemaal verdwenen.
Om een oogontsteking uit te sluiten, moet ik weten of je oog (netvlies) ook echt dik, en heel rood is, zoniet, dan zal het waarschijnlijk een strontje zijn.

● Leg met kompresje van een schoon (!) washandje met warm water een paar keer per dag een paar minuten op het oog.

● Knijp niet in het puistje. Laat het oog zoveel mogelijk met rust en voorkom aanraking met vieze lapjes of vieze vingers.

● Dep het oog droog met een schone doek nadat er een tijdje kompres met warm water op heeft gelegen.

● Smeer een beetje nestosylzalf op het strontje op het oog, maar niet in het oog!

Deze tips zijn uit onderstaande bron (zie bron voor meer informatie)

(Vergelijk afbeelding)
Dat is nou een strontje, het kan ook op een andere plek rond je ooglid zitten.

Veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo, ik zou het schoonhouden met gekookt water, lauw of koud.
en dan een paar dagen aanzien of het dunner wordt, merk je niets toch even naar de huisarts gaan.
en hou in de gaten of je koorts krijgt.
het zijn toch je ogen.
zorg wel dat je handen/vingers schoon zijn en gebruik bv een wattenstaafje oid.
of je oog geheel spoelen met het water dmv een glaasje tegen je oog en dan ahw het oog "wassen".
het glaasje tegen je huid aandrukken en probeer.... je ogen dan open te houden, zal moeilijk gaan maar als er maar water bij het oog komt wat pijn doet.
succes!