Is er een "slaaptechniek" die zorgt dat je dekbed netjes in het dekbedovertrek blijft?

Komend weekeinde komt een vriendin uit Italië een paar dagen bij mij logeren.

Ze heeft al eens eerder een paar dagen bij mij doorgebracht. Elke avond deed ze haar dekbed netjes in het dekbedovertrek, zodat alles "goed paste". Elke ochtend werd ze wakker met een dekbedovertrek dat bijna helemaal "leeg" was, terwijl het dekbed in een hoekje van het dekbedovertrek gefrommeld lag.

Ik sliep onder hetzelfde soort dekbed en dekbedovertrek, maar bij mij gebeurde dat niet. Mij gebeurt dat sowieso nooit. Ik kan een week slapen zonder dat ik mijn dekbed opnieuw netjes in het dekbedovertrek hoef te stoppen.

Het verschil tussen haar en mij moet dus wel aan de "slaaptechniek" liggen.

Welk verschil in "slaaptechniek" zorgt ervoor dat mijn dekbed altijd netjes in het dekbedovertrek blijft, terwijl haar dekbed altijd aan één kant opfrommelt?

Cryofiel
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik word ook regelmatig wakker IN mijn dekbedovertrek, vooral als het eigenlijk te warm is, en ik er de hele nacht mee aan het rommelen ben. Want MET is te warm, zonder te koud. En in mijn slaap ben ik dan onbewust ZO met dat ding aan het trekken, duwen en rommelen, dat uiteindelijk het dekbed wel tien keer alle richtingen om is gedraaid, het dekbed uit de hoes ligt en er alleen een hoes (of een halve, als ik er ongemerkt in ben gekropen) over me heen ligt.

Het raam opendoen, c.q. de verwarming goed dichtdraaien, zodat de kamer niet warmer is dan 15 graden, liefst 10, doet dan wonderen. En 's zomers gewoon onder een dun zomerdekentje ZONDER hoes; ook dat scheelt een slok op een borrel.

Buiten de warme tijd om kan ik gerust 6, 8 maanden onder een keurig dekbed liggen (denk ik ; ik verschoon het natuurlijk wel eens tussendoor, maar dan zit het er nog goed in) dus het is ECHT de temperatuur. Bij mijn jongste dochter merk ik het zelfde. Mijn man en de oudste niet, maar dat zijn verschrikkelijke kouwkleumen, dus die proberen zich blijkbaar 's nachts niet te ' bevrijden' van dat verstikkende dekbed.

Het is dus niet zozeer de slaaptechniek, maar de rust in de slaap. Die KAN van de warmte komen (hoewel je zou denken dat een Italiaanse wel wat gewend is) maar het kan ook zijn dat ze een zeer onrustige slaper is, en daar doe je eigenlijk niks aan. Ik neem althans aan dat ze te oud is voor een trappelzak. Je kunt dan overwegen haar een dekbed/slaapzak te geven zonder hoes, of het dekbed in de hoeken van de hoes goed vast te maken met lintjes die je er in naait of drukknopen oid.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Als ze het thuis niet heeft, kan er trouwens NOG iets aan de hand zijn dat me zo te binnen schiet : thuis slaap ik altijd naakt. Als ik bij een ander slaap, echter liever niet. Maar door het dragen van een pyjama lig ik standaard de hele nacht te woelen van de warmte en krijg ik het zelfde effect als normaliter bij warm weer, OOK als het bij wijze van spreken 20 graden vriest. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw toevoeging had ik op het puntje van mijn toetsenbord :)
+