wat heb je nodig om vanaf vmbot on 2e naar havo tegaan

Ik ben benieuwd

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is vaak bij elke school verschillend. Op mijn school moest je op vmbo gemiddeld een 7.5 of hoger staan. Ik zou even kijken wat je mentor zegt, want het kan dat op jou school iets anders geldt.

In de praktijk bekijkt een docentenvergadering pas bij rapport 3 of deze optie serieus bekeken moet worden. Bij rapport twee bespreken ze de kinderen die opvallen zodat ze kunnen kijken of een leerling misschien op het verkeerde niveau zit. Het eerste rapport is doorgaans vertekend - kinderen moeten de kans krijgen om te wennen en de lesstof is relatief eenvoudig. Daarnaast kunnen veel kinderen nog teren op de kennis die ze van de basisschool meegenomen hebben. Pas bij rapport 2 en 3 wordt de lesstof wat lastiger. Bij ons telt het eerste rapport bijvoorbeeld 1 keer mee, het tweede en het derde rapport beide 2 keer. Dus aan het eind van het schooljaar heb je een meer reeël beeld van een leerling. Daarnaast zijn wíj van mening dat een basisschool goed screent. Ze geven niet zomaar het verkeerde advies. Wat je nodig hebt, naast goede cijfers, cijfers die ruim bovengemiddeld zijn, is: - een goede inzet, dus altijd je huiswerk af - net dat beetje extra doen, uit jezelf - een goede betrokkenheid tijdens de les - je moet goed kunnen plannen, je moet zelfstandig je lesstof kunnen overzien. - je gedrag moet prima zijn Let wel: het is zeker niet onmogelijk om over te stappen, maar je moet aan veel dingen 'voldoen'. Eigenlijk moet je zorgen dat je opvalt (zie bovenstaande dingen), leraren moeten zélf al het idee hebben dat je meer kunt. Als de leraren daar pas tijdens de vergadering over na moeten denken, ben je eigenlijk een gemiddelde leerling, een leerling die niet extra opvalt. Of een goede T-leerling. Ik zou na het tweede rapport sowieso aangeven dat deze wens er is. Als de leraren dat dan herkennen, kun je al op tijd beginnen met extra lesstof zodat de achterstand in leerjaar 2 niet te groot is. Praat met de mentor en vraag wat de mogelijkheden zijn. Hopelijk heb je wat aan dit antwoord!

Goed contact met de leraren. Goed je best doen, goede cijfers en een goede motivatie. Heb je er al is met je docenten over gesproken, met je mentor of decaan? Zij kunnen je ook advies geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100