Dat is vaak bij elke school verschillend. Op mijn school moest je op vmbo gemiddeld een 7.5 of hoger staan. Ik zou even kijken wat je mentor zegt, want het kan dat op jou school iets anders geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk bekijkt een docentenvergadering pas bij rapport 3 of deze optie serieus bekeken moet worden. Bij rapport twee bespreken ze de kinderen die opvallen zodat ze kunnen kijken of een leerling misschien op het verkeerde niveau zit. Het eerste rapport is doorgaans vertekend - kinderen moeten de kans krijgen om te wennen en de lesstof is relatief eenvoudig. Daarnaast kunnen veel kinderen nog teren op de kennis die ze van de basisschool meegenomen hebben. Pas bij rapport 2 en 3 wordt de lesstof wat lastiger.

Bij ons telt het eerste rapport bijvoorbeeld 1 keer mee, het tweede en het derde rapport beide 2 keer. Dus aan het eind van het schooljaar heb je een meer reeël beeld van een leerling. Daarnaast zijn wíj van mening dat een basisschool goed screent. Ze geven niet zomaar het verkeerde advies.

Wat je nodig hebt, naast goede cijfers, cijfers die ruim bovengemiddeld zijn, is:
- een goede inzet, dus altijd je huiswerk af
- net dat beetje extra doen, uit jezelf
- een goede betrokkenheid tijdens de les
- je moet goed kunnen plannen, je moet zelfstandig je lesstof kunnen overzien.
- je gedrag moet prima zijn

Let wel: het is zeker niet onmogelijk om over te stappen, maar je moet aan veel dingen 'voldoen'. Eigenlijk moet je zorgen dat je opvalt (zie bovenstaande dingen), leraren moeten zélf al het idee hebben dat je meer kunt. Als de leraren daar pas tijdens de vergadering over na moeten denken, ben je eigenlijk een gemiddelde leerling, een leerling die niet extra opvalt. Of een goede T-leerling.

Ik zou na het tweede rapport sowieso aangeven dat deze wens er is. Als de leraren dat dan herkennen, kun je al op tijd beginnen met extra lesstof zodat de achterstand in leerjaar 2 niet te groot is.

Praat met de mentor en vraag wat de mogelijkheden zijn.

Hopelijk heb je wat aan dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoon had na de Cito HAVO-VWO niveau + bovengem. IQ test. Helaas was de overstap naar zo'n grote, drukke school en de chaotische klas voor hem genoeg om het niet te halen. Hij zorgde dus zelf ervoor dat hij net voor de zomervakantie 4 onvoldoendes had, want dan moest hij weg. Hij ging nu naar een VMBO-t die veel kleinschaliger was en had het hier reuze naar zijn zin. In de 2de klas waarin hij toen terechtkwam, was zijn eerste rapport dermate goed dat hij zo over mocht stappen naar de HAVO na de kerstvakantie. Hij wilde echter niet omdat hij niet eraan moest denken, weer die drukte en chaos. Hij heeft dus heel relaxt zijn VMBO-t diploma gehaald en is toen op grond van zijn goede cijferlijst doorgestroomd naar de HAVO. Daar kwam hij in de 4de klas terecht en moet volgend jaar examen doen. Voor de HAVO waar hij nu op zit, werd vereist dat hij gemiddeld een 7,5- 8 had op zijn cijferliijst en hij had gelukkig ervoor gezorgd dat hij 4 achten, 1 negen en voor de rest 7 had en zodoende gem. 8 had. Een ander leerling die ook wilde instromen werd met 7,5 niet aangenomen omdat alleen voor die paar plaatsen die gereserveerd waren voor instromers, de allerbesten geselecteerd werden.
Omdat hij van HAVO niveau kwam, werd hem in de 2de klas VMBO extra HAVO aangeboden om te kijken of hij het niveau bleef vasthouden, hij kreeg dus 2 soorten cijfers op zijn rapporten. Toen bleek al dat HAVO opgaves pittiger waren. Voor een opgave op VMBO haalde hij een 9 en dezelfde op HAVO scoorde gem. 7.
Het is dus niet eenvoudig om over te stappen in de 2de klas VMBO-t. Je moet dan echt bovengemiddeld hoge cijfers halen en als de docenten zien dat jij VMBO te makkelijk vindt en meer uitdaging nodig hebt, trekken ze vanzelf aan de bel als ze weten dat jij dit graag wilt.
amc
12 jaar geleden
Goed contact met de leraren. Goed je best doen, goede cijfers en een goede motivatie. Heb je er al is met je docenten over gesproken, met je mentor of decaan? Zij kunnen je ook advies geven.