Waar is wortelsap goed voor?

Tja wortelsap schijnt heel goed voor je te zijn maar waar is het nou precies goed voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (5)

Wortelsap is onder meer goed voor je ogen (dat is dus geen fabel!). In wortels zit vitamine A en dat is voor je ogen een belangrijke vitamine. Het caroteen wat in een wortel zit, wordt door middel van je darmen omgezet in vitamine A.

Wortelsap bevat weinig koolhydraten en vetten. Het staat voornamelijk bekend om de caroteen (een vitamine A), maar ook vitamine C, calcium en ijzer zitten in wortels. In mindere mate ook vitamine B1 en vitamine B2. Een gezonde groente om op tafel te zetten en ook als sap erg gezond.

Caroteen is dus een vitamine A en kan kankergezwellen tegengaan. Daardoor wordt het veel gebruikt door kankerpatiënten. Het kan preventief werken tegen foute gezwellen. In vroegere tijden werden wortelen daarom ook als geneesmiddel gezien en werden ze gebruikt tegen verschillende ziekten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit geen vitamine A in wortelen. Daaruit blijkt maar weer dat infonu.nl een uitermate slechte bron is omdat iedere onbenul er zijn onzin op kwijt kan. Is dat ik een bloedhekel heb aan minnen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een antwoord echt fout is, mag je heus wel minnen, hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ach, weet ik wel. Maar ik hoop altijd maar dat argumenten zonder minnen beter overkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeg op :).
Trouwens, op wikipedia kan ook iedere onbenul zijn onzin kwijt... Toch is het er qua aantal fouten vergelijkbaar met de Encyclopedie Brittanica, wees een onderzoek ooit eens uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. De betrouwbaarheid van Wikipedia is groot. Dat was in de begintijd wel anders. Ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen maar het zelfreinigend effect (meestal een rotuitdrukking overigens) werkt daar kennelijk uitstekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kat moest eruit. Wat kan dat beest loeien... :-(
De herkenbare oranje kleur van de wortel is bètacaroteen. Naast wortels zit het ook in diverse andere soorten groenten zoals broccoli, koolsoorten en spinazie. Die vitamine A kan kankergezwellen tegengaan en daardoor wordt het veel gebruikt door kankerpatiënten. Het kan preventief werken tegen foute gezwellen. In vroegere tijden werden wortelen daarom ook als geneesmiddel gezien en werden ze gebruikt tegen verschillende ziekten.

Ook bevat wortelsap weinig koolhydraten en vetten en zitten er veel vitaminen, calcium en ijzer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bèta-caroteen wordt als vitamine A door je lichaam opgenomen in de hoeveelheid die je lichaam nodig heeft. Kun je van vitamine A teveel innemen als je het 'puur' neemt (en kan dat schadelijk zijn voor onder meer de lever dacht ik maar dat weet ik niet zeker), in de vorm van bèta-caroteen kun je geen overdosis krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, Dorske. Betacaroteen is een provitamine en dat is niet hetzelfde als een vitamine.
In veel diëten voor kankerpatiënten wordt gebruik gemaakt van wortelsap.
De wetenschap is bekend met het gebruik van vitamine A bij het bestrijden van gezwellen.
In grote doseringen is vitamine A echter giftig en richt schade aan de nieren aan omdat het in vet oplosbaar is.

Wortelsap dat dus anti oxidanten bevat beschermt je lichaam tegen vrije radicalen, omdat het deze opvangt en afvoert.
Verder dient vitamine A om acné te voorkomen
De mens heeft vitamine A (retinol) ondermeer nodig voor de instandhouding van de natuurlijke weerstand, de lichamelijke ontwikkeling, de gezondheid van huid, haar en tandvlees en het functioneren van het gezichtsvermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wortelen passen in een gezond voedingspatroon omdat ze vezels en vitamines bevatten en weinig stoffen die je niet nodig hebt voor je gezondheid. Dat geldt ook voor het sap, hoewel het aandeel vezels daarin een stuk lager is. Wortelen bevatten veel bètacaroteen, een anti-oxidant en grondstof voor vitamine A. Vitamine A is nodig voor een gezonde huid, de aanmaak van geslachtshormonen, het immuunsysteem, de slijmvliezen, tanden, botten en voor het gezichtsvermogen.

Het is echter onzin te veronderstellen dat het je gezondheid meer ten goede komt door er meer van te gebruiken dan je nodig hebt. Prima om er een glaasje per dag van te drinken en dat mogen er ook best twee zijn maar grotere hoeveelheden zullen vooral verantwoordelijk zijn voor een ietwat oranje getinte huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wortels en/of sap van wortels bevatten vitamine A caroteen. Het menselijk lichaam neemt echter vitaminen uit plantenvoeding slecht op. In die zin is wortelsap nergens goed voor. Het bevat suiker.