Is er een manier van aanpak om vraaggerichte zorg te verlenen aan psychogeriatrische mensen?

ikzelf werk op een psychogeriatrische afdeling en zorg voor 6 bewoners met dementie en gedragsproblemen. Nu is de laatste jaren vraaggericht, cliëntgericht werken een hot item in de zorg. Maar hoe kun je dit toepassen op deze doelgroep? in onze eigen visie van de instelling staat dat wij zorg op maat leveren en aanbod geven op de zorgvraag maar niemand kan mij vertellen hoe je vraaggericht werkt met deze groep mensen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Belangrijk is bij deze groep dat je de mensen kent en ook informatie hebt over hun achtergrond, zolang ze dat zelf niet meer kunnen vertellen. Hiervoor zijn familie en kennissen belangrijk.
Je zal veel creativiteit en inlevings vermogen nodig hebben. Hoe langer je iemand verzorgt hoe beter je zorg op maat kan geven.
Je kan dingen uit proberen zo kom je er langzaam maar zeker achter wat de beste zorg is.
En ook al is iemand dement je kan blijven vragen wat men wenst zolang communicatie via praten mogelijk is.
Dus wees inventief, let op kleine aanwijzingen en volg je gevoel en overleg met je collega's.