Nu al een half jaar niet meer ongesteld na de eerste keer ongesteld zijn... Gezond?

Ik slik GEEN pil, heb GEEN seks gehad en werd begin juli voor het eerst ongesteld, dat was een echte ongesteldheid, vier dagen hevige bloeding plus drie dagen lichter, had toen die tijd ook veel buikpijn en pijn in mijn rug.. En als ik naar de huisarts zou gaan, wat gaat deze dan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
hoe oud ben je?
wat is je lengte en gewicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees niet te bang voor de huisarts, die ziet vele gekkere dingen. Hij gaat ook echt geen gekke dingen "doen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15, 1,84 en 68 kg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar moet je dan uit de kleren gaan ofzo voor controle ??
Ritsuka
12 jaar geleden
wow, wat een mooie lengte heb jij. ik zou nog even afwachten anders, de eerste 2 jaar is je ongesteldheid zeer onregelmatig, als jij verder gezond eet en beweegt, is er nog niet echt wat aan de hand.
Als je echt een jaar achter elkaar niet ongesteld bent geweest, zou ik eens naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt!

Het beste antwoord

Er staat niet bij hoe oud je bent, maar als je menarche (eerste menstruatie) al een half jaar geleden is, vermoedelijk nog erg jong.

Vrijwel niemand is meteen vanaf de eerste keer ' op regel' . Er kan maanden tussen twee menstruaties inzitten, of juist meerdere keren per maand komen. Ook kan het zomaar zijn dat je na die eerste keer weer een heel jaar overslaat. En ja, er zijn ook mensen die gewoon meteen vanaf de eerste keer keurig elke 28 dagen ongesteld worden.

In elk geval valt het binnen het normale, en als je nog geen 18 bent, hoef je er niet mee naar de huisarts. Pas dan wordt het uitblijven van de menstruatie danwel het wegblijven van de menarche (maar DIE heb je al gehad) iets om verder uit te zoeken.

Dus tot die tijd : niks aan de hand, en geniet er van (van het niet-ongesteld zijn) zolang het nog kan. De huisarts zal nu niks meer doen dan ik hier heb gedaan : zeggen dat het normaal is, en je terug laten komen als je op je achttiende nog niet op regel bent. Hou er WEL rekening mee dat je nu elk moment een eisprong KUNT krijgen en dus vruchtbaar bent / zwanger kunt worden. Dat kan zelfs al VOOR je allereerste menstruatie, dus als het nodig is, maatregelen treffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hoeft je totaal geen zorgen te maken. Je bent voor het eerst ongesteld geweest en dan kan er een lange periode van niet ongesteld tussen zitten.

Als je naar het ziekenhuis gaat, dan kunnen ze niet erg veel voor je doen. Ze sturen je gewoon weer weg. Wat je wel kan doen als je blijft twijfelen, eens even met je huisarts bellen. Die kan je ook uitleggen dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Toen ik voor het eerst ging bloeden was ik echt mega bang. Maar ongeveer 2 jaar niet ongesteld geweest en toen begon het. Heel erg onregelmatig. Ging de pil gebruiken en toen kwam er regelmaat in.

Je zal geduld moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkel probleem, want als je pas begint met menstrueren of juist tegen het einde (de menopauze) dan kan er zo maar een half jaar tussen zitten en soms wel bijna een jaar. Dat je er zo ontzettend veel last van hebt gehad, betekent nog niet dat dat elke keer gaat gebeuren. Juist als het onregelmatig komt, dan reageert je lichaam daar extra heftig op. Als je toch naar de huisarts gaat, dan zal die misschien een inwendig onderzoek doen om zeker te weten dat je niet zwanger bent en om te kijken en te voelen of alles in orde is. Verder kan niemand er iets aan doen, want jouw lichaam bepaalt zelf wel wanneer het weer tijd is om ongesteld te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwanger zal ze niet zijn, zwe heeft geen seks gehad. -)
hoi.
Maak je maar geen zorgen.
Ik had dat de eerste keer ook en veel andere meisjes in mijn klas ook. Je wordt vanzelf weer nog een keer ongesteld.