kan iemand mij uitleggen welke spieren er in je oog zitten en hoe ze werken?

Toegevoegd na 14 minuten:
Graag uitleg over de werking van spieren die ervoor zorgen dat je kan accommoderen en je pupil. iets met reflex ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Inwendige oogspieren

M. ciliaris: laat de ooglens ontspannen
M. dilatator pupillae: zorgt voor mydriasis (verwijding) van de oogpupil
M. sphincter pupillae: zorgt voor miosis (vernauwing) van de oogpupil

voor de andere oogspieren zie verder in link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oogspier
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het alleen om de inwendige oogspieren gaat is dit helemaal correct.

Andere antwoorden (1)

Er zijn 6 oogspieren. Doordat ze niet allemaal tegelijk trekken aan je oog kan je de oogbol alle kanten op bewegen (behalve naar achter ;o).

Toegevoegd na 7 minuten:
De volgende spieren trekken de oogbol naar binnen:

1. Bovenste rechte oogspier (Rectus superior)
2. Onderste rechte oogspier (Rectus inferior)
trekt de oogbol naar binnen
3. Middelste oogspier (Rectus medialis)

De volgende spieren trekken de oogbol naar buiten:

4. Buitenste rechte oogspier (Rectus lateralis)

En deze zijn o.a. betrokken bij het draaien:
5. Bovenste schuine oogspier (Obliquus superior)

6/ Onderste schuine oogspier (Obliquus inferior)

Eventueel kan je de spieren die het ooglid bedienen (openen en sluiten "ogen") ook meerekenen tot de oogspieren. Dit zijn simpelweg de bovenste en onderste ooglidspier (M. levator palpebrae superioris)

Toegevoegd na 10 minuten:
En ik vergeet nog de inwendige spiertjes die de iris bedienen (waardoor de pupil groter en kleiner wordt). Twee spiertjes zorgen ervoor dat de pupil groter of kleiner wordt en een aparte spier is betrokken bij de spanning van de ooglens zelf.

Toegevoegd na 21 minuten:
Als er veel licht op het netvlies komt krijgt de M. sphincter pupillae een seintje (via de zenuw Nervus oculomotorius) om aan te spannen. De pupil wordt dan kleiner en er kan minder licht op het netvlies komen.

Als er weinig licht op het netvlies komt krijgt de M. dilatator pupillae een seintje (via de zenuw Nervus oculomotorius) om aan te spannen. De pupil wordt dan groter en er kan meer licht op het netvlies komen.

Doordat wij ook de lens zelf kunnen aanspannen hebben wij de mogelijkheid om scherp te stellen zonder de lens naar voren en naar achteren te bewegen. Door zichzelf platter of boller te maken, kan de lens scherp stellen (en kun je dus zowel dichtbij als ver weg scherp zien). Dit scherp stellen doet de lens met behulp van M. ciliaris. Deze trekken de lens plat (spannen) of maken hem bol (ontspannen).

Doordat er geen apart spiertje is die de lens boller maakt ben je geheel afhankelijk van hoe makkelijk de spier kan ontspannen. Dat gaat als je ouder wordt steeds minder goed en het effect is dat je dan niet zo makkelijk meer dichtbij kan zien. Je krijgt dan óf korte armen óf een leesbril ;o)

Toegevoegd na 25 minuten:
De pupil en accommodatiereflex heb ik hierboven al uitgelegd, maar een goed startpunt is de wikipedia pagina over pupilreflex of de andere geselecteerde bronnen onder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn de spieren OM het oog, de spieren IN het oog heeft fremar als het juiste antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is strikt genomen zo. Ik had de vraag inderdaad niet opgevat als "Welke inwendige oogspieren zijn er". Als dat gevraagd werd, dan geeft Fremar inderdaad correct antwoord. Ik zal de inwendige spieren er ook bij zetten.