Hoe kan ik het beste met een depressie omgaan?

Ik weet 100% zeker dat ik depressief ben. Ik durf er alleen niet over te praten. Wat kan ik eraan doen?..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi! Op deze site kan je een test doen en veel informatie vinden over depressie. Bedenk eens waarom je het niet durft om er over te praten. Ben je bang dat je niet serieus genomen wordt of schaam je je? Het kan echt iedereen overkomen. Sterkte en beterschap! http://www.psychischegezondheid.nl/depressiezelftest

Antwoorden (7)

Zoek professionele hulp, via je huisarts kun je doorverwezen worden. Als je beter wilt worden, zul je toch actie moeten ondernemen en met iemand gaan praten die je kan helpen.

Waarom durf je er niet over te praten? Het is niks om je voor te schamen, er zijn zeer veel mensen met depressie. Ik vind het juist dapper en een goede eerste zet dat je hier je probleem toegeeft en hulp zoekt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat weet ik ook wel.. Maar ik durf het gewoon niet..
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarom durf je niet? Wil je werken aan je problemen of ongelukkig blijven, jouw keuze
Een simpeler antwoord is er niet. 'Ga er over praten!'. Als je het niet prettig vind om met familie erover te praten, ga dan naar de huisarts, zodat deze je kan doorverwijzen.
Hoe langer je dit voor jezelf houdt, hoe meer last je ervan gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch naar de huisarts gaan. Vind je het moeilijk om over je problemen te praten tegen iemand persoonlijk?
Want er zijn ook mogelijkheden voor een psycholoog online. Ik zou dit alleen wel me je huisarts overleggen, die dan heb je de zekerheid dat je een professionele site hebt . Ook kun je met hem overleggen wat je ziektekostenverzekering daarin vergoed. Heel veel sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook erg moeilijk om hierover te praten! Tenminste, voor veel mensen wel!
De meeste mensen die over hun depressie zijn gaan praten, hebben hier eerst een drempel voor moeten overwinnen.
Dit is niet gemakkelijk, maar je moet maar zo denken: er zijn ook mensen die zich schamen voor bepaalde lichaamsdelen bij de dokter, terwijl deze schaamte onnodig is. Een dokter ziet iedere dag allerlei verschillende lichamen met bijbehorende lichaamsdelen.
Bij een psych werkt het ook zo. Die praat dagelijks met mensen die in hetzelfde schuitje zitten als jij!
Al die gedachten die nu in jouw hoofd kronkelen en die jij raar vindt en misschien 'voor schut', zijn voor een psych dagelijkse kost.
Hij of zij vindt het ook helemaal niet vreemd wanneer jij er moeite mee hebt om te gaan praten. De meesten weten hier wel goed mee om te gaan.

Ik zou, als ik jou was, toch eens een doorverwijzing vragen naar een psycholoog. Het is even die drempel over, maar je zult zien dat wanneer je eenmaal leert om te gaan praten, en je jezelf er voor inzet om van deze depressie af te komen, dat het stapje voor stapje (met soms een stap terug) beter met je gaat.

Het heeft lef, tijd, geduld, inzet, goede wil en doorzettingsvermogen nodig. Dat is nogmaals niet gemakkelijk, maar altijd prettiger dan in een depressie blijven hangen!

Het leven kan zo mooi zijn, als je echt depressief bent, dan zie je dit helemaal niet op het moment, maar je kunt leren om weer van het leven te gaan genieten.

Pak die kans!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik ook jaren met deze vraag rond gelopen,
en weet je wat het ergste was,buiten dat ik mij zelf rot voelde,dat ik ook de mensen in mijn omgeving zo zwaar belasten,want voor je omgeving ben je ook geen pretje.
En als je 100% zeker weet dat je depressief bent,moet
je beslist hulp zoeken,ik heb dat zelf ook gedaan ,en
er ging een wereld voor mij open,(en voor mijn omgeving)
ik heb medicatie gekregen,en na 15 jaar heb ik het gevoel
dat ik weer leef,ik durf weer veel dingen en voel mij zo veel beter,dat ik je 1 goede raad kan geven,ga er over praten met je h.a, doen hoor.
12 jaar geleden
Als je er niet over durft te praten dan blijf je in je depressie hangen om de doodeenvoudige rede, je zit er in je ééntje in dus niemand kan hulp bieden.

Dacht je nu werkelijk dat een vraag hierover, bij Goeie Vraag, jou zou kunnen genezen? Omgaan met een depressie moet je leren en dat kan niet van de één op de andere dag. Misschien heb je medicatie nodig, dan zal je er toch over moeten praten.
Gooi die valse schaamte nu maar over boord en ga eerst eens met je huisarts praten.

Al 34 lijd ik aan een chronische depressie en ik kan je verzekeren, het is hard werken met hulpverlening om weer lekker in je vel te zitten.
Ik ben door een hel gegaan en weer terug.

Nu, al jaren voel ik mij ( met behulp van medicatie ) zeer goed maar ik heb er wel voor moeten knokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf ook depressief geweest en het is nu nog niet helmaal weg, maar je moet er toch met iemand over praten wat je dwars zit of waar je mee zit.
Dit kan met je huisarts of iemand die je echt vertrouwd,waar je je op gemak voelt en via de huisarts kan je ook bij goede mensen komen die je kunnen helpen.
Zelf heb ik verschillende dingen gedaan zoals: iemand in vertrouwen nemen,ik heb in een groep gezeten waar je praat maar ook training krijgt in voor jezelf opkomen tot jezelf beter kunnen uiten, zoek afleiding zoals wandelen of tekenen hiermee kan je ook je gevoel uiten of andere dingen waar je van houdt.
Ik slik nu ook een lage dosering antidepressiva dat helpt dat je je niet zo somber voelt dat scheelt wel.

Je moet er niet voor schamen dat had ik eerst ook maar is nergens voor nodig,als je iemand hebt die je kan helpen dan sta je weer positiever in het leven.

Sterkte ermee!
Groetjes tigershark