Wat is het "nut"van de vitamine C 1000 mg tablet en voor wie is het bedoeld?

En kan het kwaad om dit af en toe te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Iedereen heeft vitamine C nodig!
Niet alleen om het immuunsysteem een oppepper te geven, maar ook om stresshormonen (adrenaline) aan te maken indien je veel stress ondervindt in je dagelijks leven. Ook beschermt vit.C. het lichaam tegen de schadelijke afvalstoffen die bij de afbraak van deze hormonen ontstaan.
Vitamine C.helpt ook bij het bestrijden van allergieën.
Als 1000 mg. of meer van deze vitamine wordt ingenomen,
werkt het als antihistamine. Heb je astma, dan kan je daarom al baat hebben bij een dosis van 100 mg. of meer.
Vitamine C. is een antioxidant en werkt preventief tegen kanker en hart-en vaatziekten.
Volgens veel wetenschappelijk onderzoekers is een gebrek aan vitamine C. een risicofactor van hartziekten.
Is er voldoende vit.C. aanwezig in het lichaam, dan haalt het lichaam nl. minder cholesterol uit de voeding. Ook zorgt de vit.C ervoor dat de bloedvetten niet zo goed kunnen worden omgezet in het plaque dat aan de aderwanden gaat vastzitten.
Ook zorgt vitamine C ervoor dat de hoeveelheid goede cholesterol in het bloed wordt verhoogd.
Een goede reden dus om altijd te zorgen dat je voldoende vitamine C. inneemt!

Nu zit vitamine C al van nature in veel voedingsmiddelen.
dat het met name in citrusfruit zit is wel bij iedereen bekend, maar het zit ook in tomaten, paprika,kool, brocolli,
meloen, Spaanse pepers, aardbeien, en nog meer groente/fruit. Door onderzoek is vast komen te staan dat je als vaste hoeveelheid 1000 mg. tot je moet nemen, bij verminderde weerstand zelfs nog meer. Door dagelijkse voeding kom je hier vaak niet aan, dus kan je aanvullen met tabletten. Er zijn versch. doseringen van 60 mg. tot 1000 mg. Het goede is dat je van deze vitamine nooit teveel kunt innemen. Het teveel plas je gewoon weer uit.
Om de dosis te bepalen die nodig is, kan je dus beginnen met 1000 mg. en dat dagelijks opbouwen. Als de urine duidelijk van kleur verandert, plas je teveel ervan uit en moet je de dosis verminderen om niet dagelijks een te hoge dosis in te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Corr; 100 mg bij astma is foutief, dit moet 1000 mg. zijn.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, nooit teveel.... bij een dosis van verscheidene grammen (*) kun je er stevige diarree van krijgen. Het teveel plas je uit, maar alleen van wat er door het lichaam uit de darm opgenomen is. Die kan niet alles opnemen, en zo kan er door osmotische druk vocht worden "aangezogen" in de darm. En bij veel teveel vocht...
Onschuldig, en het gaat vanzelf over. Wel genoeg drinken, en als het langer duurt dan een paar uur ook om aanvulling van zouten denken. (*) waar dat begint weet ik niet. Ik heb eens bij gebrek aan limonadesiroop een stuk of twintig van die tabletten fijngestampt. En ik had nogal dorst, dus het ging hard.

Andere antwoorden (2)

Vitamine C is voor de opbouw van weerstand. Dit zit ook o.a. in sinasappels, vandaar dat ze dit ook vaak aanraden als iemand ziek is.

Ik kreeg te horen van een arts dat het aantal vitaminen in groenten en fruit de laatste jaren sterk is gedaald, omdat men de vruchten en groenten vaak te vroeg oogst, en pas rijpt tijdens het vervoer naar winkels en andere landen. Hierdoor bevat de voeding minder vitaminen dan dat het zou rijpen aan de plant/boom.
Volgens de arts zou daarom iedereen een vit. pil moeten slikken, omdat vele mensen nu te kort komen.

Even terug komen op je vraag. Het kan geen kwaad om dagelijks 1 tablet te nemen, maar let wel op dat dit geen alternatief is voor voeding. Blijf gewoon je groenten en fruit eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamine c1000 is meestal time released. Dat betekent dat het over een periode van 5 uur wordt afgegeven. Je krijgt niet alles ineens binnen dus.