Wat gebeurt er, behalve dat je gaat stinken, als je nooit zou douchen?

Zie vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.5K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dan eindig je als Maarten van Rossem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een stam in Afrika waar de vrouwen zich nooit met water wassen, ze hebben wel een soort alternatief, insmeren met rode gemalen steen en boter. http://thevagabondadventures.com/us/purros-himba-tribe-photo-diary/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs 'stinken' is een relatief begrip ; ik vind dat de laatste jaren meer en meer mensen naar goedkope chemische parfums gaan stinken. Wolkendik. En als 'niet douchen' of zelfs 'niet met water wassen' gevaarlijk was, waren we nu niet met 7miljard mensen, waarvan het merendeel zonder douche of onze hygienische voorzieningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, moet je eens in gezelschap zeggen dat je parfum vind stinken, ben je opeens raar. Ik vind het echt smerig en onnatuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien, gaat je huid ervan wegrotten,, ? ;$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mr. Tomaat: klopt, het is een groot taboe. Iedereen die je het op de man af vraagt, vind de walm die veel van die parfum-gemarineerde meiden (en heel soms ook mannen trouwens!!) afschuwelijk ; vooral als je zo'n geurspoor kilometers lang kunt volgen, of in een winkel of bus geen adem meer kunt halen zonder zeep te vreten. Maar als je er iets van zegt - en dat hoeft niet eens rechtstreeks te zijn, gewoon in de trant van : ik kan hier geen adem halen van de parfum-walm ; ik ga weg- dan KIJKEN ze je aan ....... Oh, wat is het walgelijk. Het slaat op je keel, en je proeft die zooi gewoon vaak uren later nog. Ik snak al jaren naar een parfumverbod in openbare ruimtes.

Het beste antwoord

Als je nooit zou douchen gebeurt er helemaal niets!!!

In mijn jeugd hadden wij geen douche.
Dus generaties voor mij zijn opgegroeid zonder douche.
Daar "gebeurde" toch niets mee?

Die mensen wasten zich aan de kraan, of buiten aan de pomp, met wat zeep en koud water.
En in de zomer sprongen ze in een riviertje of meertje, om wat te zwemmen of te poedelen.

Of ze stonken weet ik niet, ik weet wel: als iedereen stinkt dan ruik je het niet meer. Van stinken ga je niet dood ofzo.
En van je een paar weken niet wassen krijg je ook niks.

Mijn zoon heeft meer dan eens wekenlang - als commando - in een woestijn gebivakkeerd: niks wc , niks douchen, niks wassen, niks scheren.

Lekker douchen is wel lekker.
Maar geen noodzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig eindelijk een antwoord dat hout snijdt.
Als nooit douchen gevaarlijk zou zijn, hadden we niet alleen nu niet bijna 7miljard mensen op de wereld (waarvan de meesten geen douche hebben), maar hadden we in de geschiedenis ook nooit zo ver kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enige juiste antwoord!!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er gaan veel meer mensen dood aan douchen dan aan niet douchen!!!
veel mensen maken hun eigen lichaam volkomen sterriel, ze wassen hun eigen lichaamsbescherming weg,( dun laagje op de huid) waardoor ze juist vatbaar worden voor bacteriën en virussen.
Wanneer zullen ze dat nu eens snappen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een nuchter en prima antwoord. Zo is het. Ik hoef geen antwoord meer te geven: ik wou ongeveer het zelfde zeggen. +
Frimu2
12 jaar geleden
Antwoord op zich prima. Echter als je als individu zoals de vraagsteller zich niet zou douchen gebeurt er op het sociale vlak toch echt wel iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, zolang je je lichaam maar schoonhoudt. Als je ook nooit je kleren wast of lucht, je haar niet kamt, maandenlang dezelfde onderbroek draagt en je billen niet goed afveegt, zal er op een gegeven moment wel wat lucht af komen, maar zo ver laat een normaal mens het natuurlijk niet komen.
Als je kleding altijd schoon is, zodat er geen afscheidingsproducten in ophopen, gebeurt er niet zo gek veel op het gebied van lichaamsgeur ; dan gooi je het meeste 'afval' met kleren en al in de wasmachine.
Frimu2
12 jaar geleden
Touche...... Als je je lichaam maar schoonhoud. Brilliant.
Kan natuurlijk ook in Bad. Niets aan het handje dan.

Andere antwoorden (16)

Fris
Bijna iedereen gaat regelmatig douchen of in bad. Na een douche ruikt u lekker fris en u ziet er schoon uit. Dat vinden andere mensen prettig. Als u zich lange tijd niet wast, kunnen andere mensen het vervelend vinden om bij u te zijn.

Gezondheid
Soms mogen de begeleiders u wél dwingen om te douchen. Dat mag alleen als douchen nodig is voor uw gezondheid. Bijvoorbeeld: u hebt een wond die onder de douche afgespoeld moet worden. U wilt dat niet. Uw dokter kan dan zeggen dat u toch moet douchen. De begeleiders mogen u dan vastpakken en u dwingen om te douchen. Dit mag alleen als u erg ziek wordt als u niet zou douchen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonder goede hygiene kan je niet leven.
Dat bleek vroeger ook.
Mensen "douchte" in hun eigen poep, in een rivier.
Men zag ook dat de levensverwachting veel minder is dan tegenwoordig!
Veel bacterien kunnen hun werk gaan.
Cholera zou kunnen terugkeren (door geen goede hygiene, en dan heb ik het niet alleen over douchen)

Dus ga vanavond maar lekker onder de douche :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Men doet het ook om "redelijk" over te komen, en een goede indruk te maken, tegen onze medemens.
Wat zou het zijn, als iedereen stinkend rond zou lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je raakt je baan kwijt, je gezin ook, als zij wel badderen, je huis als de buren gaan klagen en wordt eenzaam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje te kort door de bocht vind je ook niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel meevallen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P vind het wel grappig antwoord. Humor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet alleen humor. Deze maatschappij zou op die manier reageren op iemand die zich nooit meer zou wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad de waarheid. Slechte hygiëne is echt iets waar mensen op kunnen afknappen.
dat valt nog reuze mee. ja, je krijgt een luchtje, maar echt eraan dood of ziek worden hoeft niet.
je handen wassen is wel heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Utrecht
12 jaar geleden
waarom is je handen wassen dan wel belangrijk als je de rest van je lichaam niet hoeft te wassen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handen wassen is niet eens zo heel veel belangrijker dan de rest van je lichaam. Je eet ermee, maar zolang er geen giftige stoffen aan zitten (dat zit er meestal niet aan) kan je er juist een betere weerstand door krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je handen komen overal aan, een doorgeefluik voor en van van alles en nog wat. daarom denk ik: handen wassen is belangrijk.
Als eerste krijg je waarschijnlijk overal jeuk, daar ga je aan krabben en zo krijg je wondjes.
die gaan infecteren en dan krijg je allerlei infecties en die gaan nog meer jeuken en pijn doen
maw de ellende is niet te overzien na langere tijd
Summo
12 jaar geleden
Bij mij gebeurt er niks :)

Ik denk dat je kans gaat krijgen op infecties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haar wordt heel vet en dat ziet er vies uit en kan gaan jeuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch, als je heel lang je haar niet wast, is het niet vet meer en jeukt het ook niet meer. Dat is alleen de overgangsfase. Sterker nog , als je daags drie keer je haar borstelt om het stof er uit te kammen, past de talgproductie zich prima aan en hoef je het niet noodzakelijkerwijs te wassen. Het is namelijk een natuurlijk onderdeel van ons lichaam, en douchen is geen natuurlijk gedrag. Wassen is goed hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dagelijks álles wassen is dat beslist niet. Het verminderd je weerstand en is niet goed voor je huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter is in haar 'vintage'- lifestyle (zo mogen we het inmiddels wel noemen) helemaal gestopt met shampoo en wast haar haar alleen met water, en spoelt het eens in de twee weken tot maand alleen met wat azijn. Het vette puberpruikje is verdwenen (ze is nog maar 16), en haar haar is dikker en voller dan ooit. Ik zit eerlijk gezegd te overwegen de shampoo ook maar helemaal te laten voor wat die is. Ook al wordt mijn haar ook pas na een dag of tien vet, helemaal niet meer vet is natuurlijk ideaal.
misschien wordt je dan weerbaarder tegen allerlei virussen etc .

mn prille jeugd zonder een douche groot geworden .
wassen aan de gootsteen alleen koud water dat dan weer wel 1of 2x in de week . akelig koud brr .

Of achter elkaar aan in dezelfde was tobbe toen het wat luxer werdt
En ziek waren wij nooit !

toen wij een douche/was ruimte kregen was dat een enorme luxe .

douchen is nog altijd een luxe .

Toegevoegd na 11 minuten:
In die tijd leefden, aten, wij natuurlijk ook anders dan tegenwoordig .

teweinig hygiene is niet goed en te veel ookweer niet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op tv had je dat progamma dat een gezin een aantal weken in de bush bush gingen wonen bij inboorlingen. Ik heb meerdere keren gezien dat de vrouwen zich nooit wassen daar, dat was hun cultuur, de nederlandse vrouwen deden het ook niet, ik herinner mij dat ze de eerste paar dagen wel stonken maar daarna niet meer. De vrouwen in de bush bush gingen er ook niet dood van en je ruikt het op een gegeven moment niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat de vraagsteller met 'douchen' het reinigen met water bedoelt. Want anders kun je natuurlijk een bad nemen of bij de wastafel jezelf wassen.

Wanneer je jezelf nooit wast ga je natuurlijk stinken. Dat is al vaak genoemd, maar waar komt die stank door?
Vers zweet kun je wel ruiken, maar stinkt niet echt. Zweet stinkt pas wanneer micro-organismen floreren in de vochtige omgeving. Ook dàt alleen is niet efg.
Op de plaatsen waar blote huid op blote huid zit (achter de oren, onder borsten, soms de nekplooi (vooral bij kleine kinderen en baby's), soms in/om de navel, bij gezette mensen de buikplooi(en), in de liezen, tussen de billen, en rond de geslachtsdelen... daar kunnen zweet, talg en dode huidcellen geen kant op en dit kan gaan smetten. De huid gaat jeuken, wanneer je krabt beschadigt de huid. Dat is logisch, maar óók wanneer je er wel vanaf kunt blijven wordt de huid uiteindelijk kwetsbaar, dun, rood en er kunnen uiteindelijk zels wondjes ontstaan. Die gaan ontsteken en als je er niets aan doet, kun je onleefbare zweren krijgen, want de huid heeft geen enkele kans op herstellen.

Wanneer de huid niet beschadigd is, is de barière voldoende om ziekteverwekkers buiten te houden, maar en beschadigde huid is hier wel ontvankelijk voor.
Hoe primitief volken ook waren, er wordt altijd om hygiëne gedacht. De volkeren die dat niet deden, zijn allang uitgestorven.

N.B.: De vrouwen van die stan die zich nooit wassen, verzorgen de huid blijkbaar wel erg goed. Geen water gebruiken, maar iets anders om te reinigen baat dus voldoende. In mijn antwoord ga ik er vanuit dat je géén alternatieven voor water gebruikt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt er best ziek van worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van persoon tot persoon maar de volgende symptomen komen dan regelmatig voor:

hardnekkige jeuk
schilfertjes
verharding van de huid
vergrauwing van de huid
korstjes tot korsten
kloven
zweren
...

Hopelijk heb ik genoeg voorbeelden gegeven om het niet persoonlijk te gaan uittesten?

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je noemt een paar symptomen die ik JUIST krijg van dagelijks douchen : jeuk en een schilferige huid. En niet te vergeten eczeem en smetplekjes. Gelukkig blijf ik op de handwas en een incidentele douche prima schoon én heel. (Net als iedereen trouwens).
Als je nooit zou douchen, dan heb je ook nooit een fris gevoel! Je krijgt zweetplekken maar naar verloop van tijd ook een sterkere huid! Het heeft voordelen en nadelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou schimmel kunnen krijgen tussen je tenen en heel veel bacteriën op je huid. Je kan heel ernstig ziek worden. Ook wordt je haar vettig en ligt dat daardoor heel warrig,... Ik zou je douchen als ik jou was!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steve Jobs, overleden Apple goeroe, dacht dat als je maar op een bepaalde manier zou eten dat je dan niet zou stinken en je dus niet zou hoeven wassen. Dat heeft hij vele jaren gedaan, maar ondanks zijn vegetarisch dieet stonk hij een uur in de wind (volgens collega's). Als je maar geniaal genoeg en een hoge positie kom je daar ook nog mee weg. Volgens mij is hij niet overleden aan niet wassen, maar aan alvleesklierkanker. En dat krijg je volgens mij niet van niet wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deel van de spijsvertering loopt via de huid. Wat het lichaam op een andere manier niet kwijt kan, voert het af naar de huid. Denk maar aan de knoflookwolk die iemand om zich kan hebben hangen. Dat is écht niet alleen de adem die je ruikt.
Water verwijdert de uitgescheiden deeltjes en voert ze - samen met huidvet - af door het doucheputje.
Aan de andere kant is er douchen met zeep. Zeep voert deeltjes die op de huid zitten af via de spijsvertering, naar binnen toe dus, niet alles, maar wél een deel.
Douchen met water en zeep is dus een hele klus voor je lijf. Er gebeurt van alles door.
Stop je helemaal met douchen dan zal de stank die je ruikt zeker ook te maken hebben met die deeltjes die naar je huid zijn afgevoerd. Er wordt ook niets meer naar binnen afgevoerd. Het zal dus korsten opleveren, want er moet toch één en ander weg, de ene of de andere kant op.
De stank zal variëren bij verschillende soorten voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een boek dat ik heb gelezen krijgt die man overal schimmel. Tussen zijn tenen, gewoon op zijn lijf omdat hij toevallig wel eens met water in contact komt en met die droogte ontstaat dat ofzo. Hij heeft ook heel erg last van roos, zijn geslachtsdeel ziet r ook niet meer zo fris uit, poriën gaan verstopt zitten en hij heeft last van puistjes, overal loopt pus. Toen ik het boek las kreeg ik een beetje het idee van een levende hoop eten aangetast door schimmels met hier en daar een plukje haar.

Toegevoegd na 2 minuten:
oja, ik denk dat je ook wel een beetje gaat stinken. hij stonk in ieder geval wel. en had ook nog last van diaree en een longontsteking, maar ik weet niet of dat met dat niet douchen te maken had.