Ik kan zo moeilijk beginnen, ( boekhouden, leren,schoonmaken) en als ik eenmaal bezig ben, ben ik snel afgeleid. kan ik daar wat aan doen?

Toegevoegd na 50 minuten:
Maar ook om te beginnen om te bewegen om naar de kroeg te gaan, of sporten, of op visite

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Er is geen antwoord te geven wat eenduidig is, maar meedenken kan ik wel.

- Je kunt voor je zelf afvragen waar dit vandaan komt, vind je het niet leuk? Vind je het niet belangrijk? Heb je dingen te doen die een hogere prioriteit hebben?
- Je kunt een prioriteit geven aan de dingen die je moet doen, dan geef je voor jezelf meer duidelijkheid wat wanneer moet gebeuren. (afspraak met jezelf)
- Je kunt in plaats van de grote activiteit waar je tegen op ziet dit ook opsplitsen in meerdere kleine / behapbare / sneller uit te voeren delen.
- Je kunt jezelf een beloning in het vooruitzicht stellen als je ditgeen af hebt.
- Je kunt meer bewust proberen te worden van de dingen die je doet en moet doen (mindfulness genoemd, klinkt zweverig, maar misschien is het wat voor je)
- Bedenk ook hoe je je voelt als je die activiteit af hebt of niet af hebt. Ik neem aan dat het meer voldoening geeft als je het doel bereikt. Houd deze gedacht in het vooruitzicht.
- Als je het heel erg vervelend vind en blijft vinden kun je het misschien uitbesteden (huishoudster, iemand die je administratie doet) Het kost wat... maar misschien heb je dat er voor over.
- Voor concentratie bij leren kan het prettig zijn om op een rustige plek te zijn wat niet van jou is. Je telefoon uit en geen storing van de buren, het leuke spelletje op je PC, de TV en al het andere wat af kan leiden.

Meer ideeen nodig? ;)

Toegevoegd na 1 uur:
Bijgevoegd mijn extra uitleg, het paste niet binnen het aantal letters, vandaar een creatieve oplossing ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar je moet boekhouden of leren, moet er niet teveel zijn wat je af kan leiden. Zorg voor een rustige, opgeruimde studeerplek. Liever een kaal bureau tegen een kale muur, dan één met een prikbord, foto's en to-do bakjes die uitpuilen. Eventueel kun je het boekhouden bv in je agenda plannen, iedere week op dezelfde dag rond dezelfde tijd. Dan weet je van te voren wanneer je eraan moet beginnen en heb je niet het idee dat je het af moet raffelen.
Met leren kun je ook jezelf voorhouden dat je bijvoorbeeld een uur moet blokken/lezen en dat je dan pas weer iets anders mag doen. Train jezelf in discipline! Je zult er je hele leven lang nog profijt van hebben.

Schoonmaken:
- Zet harde muziek op naar je eigen smaak. Ik doe het bijvoorbeeld goed op Aerosmith. Mijn kids weten zelfs al wat deze muziek betekent...
- Doe liever af en toe een klusje 'tussendoor' dan een heel dagdeel achter elkaar de achterstand wegwerken.
- Maak kleine wedstrijdjes tegen de klok. Daag jezelf uit: 'wedden dat ik de keuken opgeruimd heb, voordat de magnetron piept?' Zet de kookwekker op een half uur en ga als een wiedeweerga aan de slag om puin te ruimen en schoon te maken. Na dit half uur heb je zó hard gewerkt dat je lekker kunt gaan zitten genieten van wat je voor elkaar hebt gekregen.
- Maak een lijstje met steeds terugkerende schoonmaakacties en print deze een paar keer uit. Iedere week pak je een nieuw papiertje en hierop streep je aan wat je hebt gedaan. Kleine overzichtelijke klusjes, dus niet 'kamer opruimen', maar 'tafel opruimen', 'dressoir opruimen', 'één kast, plank of laadje opruimen' (na een aantal weken heb je al je kastjes gehad en begin je weer opnieuw)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe eerst wat je het meest vervelends vind zodat je kunt denken; daar ben ik vanaf dus het kan alleen maar leuker worden! maak een lijstje wat je moet doen en werk dat snel maar goed af! het kan maar gedaan zijn toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon een leuk muziekje afspelen tijdens het schoonmaken, werkt altijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats leren aanvaarden dat niet iedereen even gestructureerd of even actief is en dat jij één van die velen bent die van nature trager en minder geordend te werk gaat.

Ik herken deze fenomenen en ben er zelf ook een levend voorbeeld van. Ik heb er leren mee leven dat ik op tijd en stond door periodes van ongestructureerde inactiviteit 'moet' en hoe minder ik me daarvan aantrek hoe vlotter ook mijn omgeving ermee omgaat.

Want...
hoe meer je denkt dat je niet goed spoort hoe meer energie (doe-kracht) je verliest en dan blijf je langer in een inactief chaos-cirkeltje ronddraaien.

Ik heb geleerd om mezelf niks meer op te leggen alsof het 'moet' gebeuren. Het 'mag' vandaag gebeuren maar als het niet zo is dan is het ook zo.
Indien het niet lekker voelt omdat iets te lang blijft liggen dan krijg ik vanzelf de kracht om op korte tijd super actief en gestructureerd te werk te gaan.

Ik zorg wel dat mijn basistaken vervuld zijn zoals persoonlijke hygiëne zoals douchen en tanden poetsen, alles automatisch een vaste plaats geven en dus na het gebruik alles onmiddellijk weer op die plaats deponeren, afspraken nakomen, boodschappen doen enz.

Door alles een vaste plaats te geven en die spullen na gebruik ook direct weer daar te plaatsen win je ook tijd in je wekelijks poets schema omdat je enkel per uitzondering spullen of rommel laat slingeren. Op deze wijze maak je automatisch ook ruimte vrij in je hoofd voor andere zaken zoals in jouw geval leren en boekhouden.

Punt is in ieder geval dat je eerst orde dient te scheppen in je hoofd en eens na te gaan welke ballast daar onbewust nog schuilt. Indien je echt helemaal vast zit ga dan eens te rade bij iemand waarvan je weet dat die zowel actief is als gestructureerd te werk gaat. Vraag aan die persoon of die jou even op gang wil helpen, soms is dat voldoende om met een frisse kijk naar dezelfde opdrachten te kijken.

Maar maak jezelf vooral geen zorgen want door het feit dat je deze vraag hebt gesteld heb je jouw brein als actieve impulsen gegeven om het voortaan anders aan te pakken. Geef alles wat tijd en doe hetgeen je doet met vreugde en passie, dan hou je het ook langer vol.

Stel jezelf ook eens de vraag of je anders zou leven indien er een verborgen camera in jouw huis zou hangen. Waan jezelf de populaire filmster in jouw bestseller. Soms helpt het om onverwacht een klik te maken en op een andere manier in actie te schieten ;-)

Succes ermee!