Hoe leer je iemand af te slurpen en te smakken met zijn eten, liefst op een manier waarop je't duidelijk kan make zonder geërgerd te zijn?

Tafelmanieren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke leeftijd is die iemand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, in China is dit juist beleefd. Daarmee toon je dat het eten je smaakt en toon je respect voor diegene die het heeft klaargemaakt. Ook proef je veel meer met smakken en slurpen. De smaken komen dan beter vrij.
Dus weet wat je wilt afleren en waarom je het wilt afleren?
Is het alleen om 'netjes' te zijn of om voor de dag te kunnen komen, of zijn er nog andere redenen? Misschien heeft het te maken met je eigen opvoeding en de manier waarop je daar zelf werd gecorrigeerd?
De een ergert zich daar dan ook meer aan als een ander. Voor kinderen is het een deel van de opvoeding, maar ik heb zo een vermoeden dat deze vraag niet om kinderen opvoeden gaat. Anders zou zo een vraag niet worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vind je het lekker?" "Ja!" "Ik hoor het!"

Het beste antwoord

Als je zegt: "je hebt het misschien niet in de gaten maar je maakt best veel geluiden bij het eten" ben je vriendelijk en toch duidelijk. Je kan nog zeggen dat je dit een beetje vervelend vindt en hierdoor minder van je eigen eten kunt genieten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeps, dit zijn de woorden die ik bedoelde in mijn antwoord :)
Duidelijk en direct zonder te oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (7)

Het ligt er een beetje aan om wie het gaat.
Is het iemand waarmee je dagelijks aan tafel zit dan zou je dit gewoon kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan wat voor iemand het is. Bij een heer van 70 zal het iets anders werken dan bij een kind van 7. Heren van 70 zijn doorgaans niet erg flexibel meer.

Overigens denk ik dat je dit soort dingen het beste direct kunt benoemen zonder daarin te oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bespreekbaar maken op een moment dat het niet gebeurd. Dus niet tijdens het eten, maar op een ander moment. Luchtig aankaarten, bv nav een tv program of als je gewoon een gesprek begint over dibgen die vervelend zijn. He kubt het dan nog algemeen oroberen te houden in de vorm van 'als mensen slurpen' ipv 'jij slurpt'.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kind kun je er op blijven wijzen, bij de meeste volwassen mensen zal het niet lukken om dat af te leren, die zitten al zo vastgeroest in die gewoonte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader gaf ons altijd een tik als wij slurpte of smakte, dat heeft heel goed geholpen, niemand in ons gezin sLurpt of smakt tijdens t eten.
Maarja, deze methode wordt tegenwoordig liever niet meer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lukt alleen maar als je die persoon op zijn gedrag wijst en hij er voor open staat zich beschaafder te gaan gedragen. Anders is het vergeefse moeite. Gewoon rustig en beleefd zeggen dat slurpen en smakken "not done" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Demonstratief een spiegel tussen jullie inzetten ;) Weet alleen niet of dat zo gewaardeerd wordt.

Bij kinderen werkt straffen en belonen vaak nog erg goed. Je kunt een kalender maken en elke dag dat het goed gaat krijgen ze een sticker.

Bij volwassenen is het lastiger. Zoals gezegd de spiegel. Een andere optie is, als je het al een aantal keren voorzichtig hebt verteld, is het op te nemen op video en te laten zien/horen hoe smerig het is.

In de psychologie werkt spiegelen ook vaak. Je zou zelf ook eens overdreven kunnen smakken en slurpen en dan kijken of hij zich eraan stoort.