Oververmoeid, autoreis 800km, enige chauffeur: hoe pak ik dit aan?

Ik heb maar 1 dag, vertrek rond 8u en wil rond 17u toekomen. Daartussen heb ik gepland pauzes te nemen, maar hoe plan ik dat best in? Bijv. eerst zo lang mogelijk rijden, bijv. tot de middag, dan eten, middagdut 30', en opnieuw 4 uur rijden? Of beter elk uur een kwartier pauzeren, en 's middags iets langer? Powernaps om de 2 à 3 uur? Of beter even de benen strekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb niet een of ander wetenschappelijk gefundeerd antwoord, maar denk dat het per persoon tamelijk verschillend kan zijn. Ik persoonlijk zou zeggen, want dat werkt voor mij (al ben ik motorrijder en geen autorijder): uurtje rijden, tien minuutjes rust (stap ook echt even af/uit, doe een paar kniebuigingen, doe een wandelingetje, get that blood flowing). Regelmatig een klein hapje eten en een beetje drinken, niet 1x je hele maag vol want daar word je loom van. Power naps zijn een no go voor mij... Ik krijg er hoofdpijn en stramme ledematen van, als ik al in slaap kom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je van te voren al oververmoeid of ben je daar bang voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben zelf een keer wakker geworden op snelheid rijdend met 2 wielen in de berm.. (na een paar korte nachten en lange werkdagen) Tip: vallen je ogen één keer dicht zoek dan meteen een parkeerplaats op. De 2e keer keer doe je ze vast nog wel op tijd open maar de 3e, 4e of 5e keer blijven ze dicht totdat er iets gebeurt.

Het beste antwoord

Dit is prima haalbaar als je de nacht(en) ervoor maar genoeg slaapt. Ik adviseer zelf 2 uur rijden, kwartiertje stoppen (koffie drinken, benen strekken, wat eten, naar de wc). Tussen de middag kun je inderdaad even slapen, maar je hebt kans dat je daar juist duffer van wordt. Een ander advies is om muziek te draaien, dit houd je fit. En verder; zodra je je slaperig voelt, moet je je auto ergens parkeren en een dutje doen! Succes en een goed reis :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem alle antwoorden ter harte. Dit antwoord gaf ook de tip muziek op te zetten en dat helpt inderdaad ook voor mij. Was goeie reminder! Erg bedankt allemaal! :-D

Andere antwoorden (6)

Het verstandigste antwoord is : Niet.
Oververmoeid al voor je in de auto stapt vraagt om problemen.
Verder wil je 800 km in 9 uur rijden, zelfs als je gemiddeld 100 km /uur haalt (en dat gaat waarschijnlijk niet lukken, heb je dan 1 uur over om te rusten, en dat is kort.
Even benen strekken in de rustpauze, eventueel bal mee om even balletje te trappen. hapje eten en drinken.
En verder probeer niet om voor een bepaalde tijd op je eindpunt te zijn, dan raak je alleen maar gestrest als je dat niet gaat lukken.
800 km op een dag is wel te doen maar maak er geen recordpoging van.
En dat dat dutje doen betreft: sommige mensen knappen er van op, anderen worden er juist duffer van, dus dat is persoonlijk
anneliez
9 jaar geleden
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Elke meter zal gereden moeten worden dus je kunt geen stuk overslaan, je wilt 800 km rijden dan zul je ook de tijd moeten nemen om die 800 km te rijden
Beter kan je wat meer tijd inplannen, als er maar even iets tegen zit zal je je tijdsplanning niet halen en worden de meeste mensen gestresseerd.

De dag van tevoren niet te laat naar bed gaan en niet teveel alcohol drinken.

Bij de rit gewoon om de twee uur even stoppen en dan het liefst op een plek waar je even lekker kan rondlopende benen strekken en uitwaaien. Dan ook even wat eten (niet te veel) en eventueel naar het toilet.

En als je in de loop van de middag moe wordt dan gewoon verstandig wezen en eerder een stop makken. Bedenk dat je beter een uurtje later kan aankomen dan nooit aankomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je oververmoeid bent dan kan je beter helemaal niet zo'n eind gaan rijden .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben beroepschauffeur en rij regelmatig max 800 km/dag (10 rijuren gemiddeldesnelheid 85km/h) Mijn werkritme is: 3,5 uur rijden, 1 uur pauze; 3,5 uur rijden, 1 uur pauze; 3 uur rijden, einde werkdag. Voor mij is dat routinewerk maar voor een ongeoefende chauffeur een hele klus. Om over zo'n afstand een deadline te stellen is gekkenwerk er kan zoveel gebeuren onderweg wat jouw planning totaal ontwricht en dan ga je onder tijdsdruk onverantwoorde dingen doen.
9 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan waar je heen gaat en wanneer. Ga je naar een bestemming waar je onderweg oponthoud (files, wegwerkzaamheden of een stuk 80 of 100km wegen) kunt verwachten, dan ga je het nooit op een veilige manier halen. Ook niet als je helemaal fit en uitgerust vertrekt. Ga je 800 km rijden over een route waar je overal lekker door kan rijden (120/130 km/uur) dan heb je tijd om onderweg wel af en toe pauze te pakken. En die ga je nodig hebben.

Wat zeker geen goed idee is om in 1 keer lang door te rijden tot je echt moe bent. Dan ben je daarna kapot en kun je de 2e helft niet meer veilig rijden (als de 1e helft al veilig is dan). Neem gewoon om de 1,5 tot 2 uur even pauze, of eerder als je lichaam dat aangeeft. Even stoppen, even uitstappen. Even iets drinken, etc. Voel je je na 5 minuten lekker fit om door te rijden, dan ga je weer. Willen je ogen liever even dicht, neem dan gewoon even 20 minuten de tijd om te rusten. Of langer als dat nodig is.

Blijf vooral niet doorrijden als je moe wordt of stijve spieren krijgt. Je brengt niet alleen je eigen leven dan in gevaar, maar ook dat van andere weggebruikers en eventuele medepassagiers. Je zult niet de eerste zijn die de vakantiebestemming niet haalt. Eigenlijk weet iedereen dat, maar bij deze ben je al 3 keer extra gewaarschuwd.

Goeie reis!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb eigenlijk maar één advies en dat is: Laat je planning los. Gaat er iets mis als je later aankomt? Vertrek dan eerder.

Gaat dit over een vakantie? Stel jezelf er op in dat de heenreis ook al onderdeel is van je vakantie. Neem alles bewust in je op en laat los dat je om 17.00 u aan wil komen. Probeer jezelf te voelen alsof je al relaxt op je stoeltje voor je caravan zit (of wat je dan ook gaat doen). Stel jezelf er van tevoren op in dat het helemaal niet erg is om te laat te komen, stel b.v. de camping of het hotel waar je naar toe gaat, er vast van op de hoogte dat het ook best veel later kan worden.

Stel dat je in de file terecht komt, dan wordt de stress alleen maar groter en dat is nergens goed voor. Zie elke tegenslag als een uitdaging. Neem de voorgeschreven pauze om de 2 uur rijden, en gun jezelf de tijd om tussen de middag ergens rustig een hapje te eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Powernaps nemen lijkt me het beste zodra je de behoefte voelt opkomen, veel mensen kunnen die niet echt plannen.
Als u dat wel kunt, zoveel te beter. Dan bijvoorbeeld elke drie uur, of, als u zoals de vraag suggereert oververmoeid bent, dan lukt het misschien wel elke twee uur.
De ANWB adviseert na twee uur rijden een kwartier rust.

Als je echt één maaltijd neemt, krijg je daarna vast een inzinking.
Misschien beter regelmatig kleine beetjes eten, bijvoorbeeld tijdens het rijden boterhammen uit zakjes wanneer je trek krijgt. Wel goed opletten, want je maakt gemakkelijk rare slingers wanneer je onderweg iets doet dat het sturen even op de achtergrond zet.

Ik sluit mij aan bij de waarschuwende geluiden van de voorgaande antwoorden. Proberen op tijd te vertrekken is één ding, maar je aankomsttijd moet je flexibel in gedachten hebben, en oververmoeidheid is een verzwarende omstandigheid.

Voor je eigen begrafenis ben je altijd ... te vroeg.