Kan je lichaam wel of niet meer dan één virus in zich hebben?

Ik heb wel is gelezen dat als je verkouden bent je geen griep kan krijgen en vice versa. Dit omdat je maar één virus in je lichaam kan hebben. Klopt dit?
Wand HIV is bijvoorbeeld ook een virus en mensen met HIV kunnen ook verkouden worden, toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Een virus is een niet levend organisme. Het bestaat uit een eiwitomhulsel en en kern met erfelijk materiaal (bijvoorbeeld RNA). Het omhulsel lost (meestal) op in de celwand van de gastheer (bijvoorbeeld mensen), waardoor de inhoud van het virus in de cel komt. Het erfelijk materiaal van het virus gaat nu de celfysiologie van de gastheer beinvloeden, zodanig dat de gastheercel nieuwe virussen in elkaar gaat zetten waarna de cel kapot gaat en de virussen vrij komen om nieuwe cellen (of gastheren) te besmetten.

Het lijkt me sterk dat verschillende soorten virussen tegelijk één cel kunnen besmetten. Maar wat in de praktijk wel kan, dat verschillende virussen één gastheer kunnen besmetten. De verschillende virussen kunnen dan op verschillende plaatsen in het lichaam infiltreren.

Je voorbeeld van HIV en het verkoudheidsvirus is een goed voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Dankjewel :-) +10

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk kan dat...

Waarom niet?

Een virus heeft een levende gastheer nodig... Dus waarom niet meer dan één virus mogelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in een seizoen meerdere varianten griepvirus, in theorie kun je die meerdere varianten allemaal tegelijk krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Kan prima. Een virus is totaal niet beinvloed door een ander virus (In het algemeen). Sterker nog: Als je ziek bent, is de kans groter dat je een andere ziekte oploopt omdat je afweer systeem heel druk is met het bestrijden van een ziekte