Hoe kan het dat ik vaak bij het typen een aantal woorden niet typ? en Hoe kan ik het verbeteren?

Ik vaak dat als ik een berichtje , een verslag typ etc. dat ik zinnen heb die niet compleet zijn. Terwijl ik in mijn hoofd deze zinnen compleet correct en in zijn geheel overdenk.

Als ik dan terug kijk missen er gedeeltes of woorden in het stukje, waardoor deze moeilijk leesbaar/begrijpelijk word.

Ik heb het vooral in GV en emailberichten, en soms ook in verslagen.

het lijkt net als of sneller denk dan mijn typen bij kan houden.

Wat kan ik er ook aan doen?

Owh en Nee, ik gebruik geen drugs of alcohol. :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Enerzijds kot dat omdat je veel sneller denkt dan jij kan typen. Jouw gedachten zitten bij wijze van spreken reeds aan het einde van de derde zin terwijl jij in de praktijk nog middenin de eerste zin zit te typen.
Anderzijds kan het ook zijn dat je niet echt geconcentreerd bezig bent met hetgeen je aan het typen bent. Je bent bijvoorbeeld met je gedachten al bij de reacties van anderen, of bij een volgende vraag of bij herinneringen die relateren naar iets heel anders dan het rechtstrekse onderwerp van deze vraag.

Zo ervaar ik het persoonlijk.
Bij mij helpt het om dezelfde tekst in een ander tekstkader te plaatsen.
Zoals hier bij GV kan je de link 'toon voorbeeld' gebruiken en dan wordt dezelfde tekst anders belicht en leest die voor mij ook duidelijker.
Als ik bepaalde teksten (zoals uit een email) ook op mijn website plaats dan breng ik die tekst vaak eerst online op mijn website omdat ik daar sneller fouten herken. Daarna pas ik de mail aan en verstuur ik hem.

Spellingcontrole brengt in deze kwestie slechts gedeeltelijk een oplossing doch het helpt wel om kritischer met je eigen tekst om te gaan.

Andere handige hulpmiddelen zijn:
Trager lezen en herlezen.
Aandachtiger lezen.
Kortere gestructureerde teksten aanmaken.
De tekst aanmaken en dan eerst iets totaal anders doen en daarna weer je eigen tekst herlezen.

Ingeval van verslagen kan je anderen jouw tekst laten lezen omdat jouw brein vaak de juiste tekst nog op actief heeft staan en zich totaal niet bewust is van 'tekorten' in de zichtbare tekst. Anderen hebben dus een heldere kijk op hetgeen er echt staat.

Maak je vooral geen zorgen want er zijn heel wat mensen die met dit fenomeen te maken krijgen. Bij mij helpt het om me Bewust te focussen op innerlijke rust en dan rekening te houden met bovenstaande tips.
Hopelijk heb je er wat aan.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent de enige niet, je gedachten gaan sneller dan je kunt schrijven.
Je kunt er niets anders aan doen dan zeer geconcentreerd teruglezen. Eigenlijk is het het beste als je even een pauze inlast tussen het schrijven en het teruglezen corrigeren.
Je hersenen geloven nog steeds dat jij die zin volledig hebt uitgeschreven, dus als je een woord mist, vullen je hersenen dat automatisch aan. Echt belangrijke dingen kun je daarom beter door een ander na laten lezen.

Er zijn daar mooie voorbeeldzinnen van trouwens, over dingen lezen die er niet staan, ik weet alleen zo gauw niet hoe die heten. Als ik ze vind zet ik ze in een link
anneliez
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
je ben te gehaast.