Word je door de krant veel te lezen slimmer?

^^
Ik lees dagelijks de krant maar dan vooral het sport gedeelte, ik wil hem nu meer gaan lezen en ook de vele andere stukken die erin staan.
Zou ik hiervan slimmer worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (14)

Nee. Je zult meer op de hoogte zijn van het actuele nieuws, maar slimmer word je er echt niet van. Het is wel gunstig, omdat je dan mee kunt praten wanneer anderen het ergens over hebben. En als er een nieuwsquiz is weet jij misschien de antwoorden. Dus het is best goed om de krant te lezen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet volledig mee eens.
Het is wel zo dat je nederlandse taalvaardigheid beter word van kranten lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Je Nederlandse taalvaardigheid wordt beter als de journalisten correct schrijven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat inderdaad niet vaak het geval is.
ja op gebied van sport word je slimmer. en de nederlandse taal zal je ook beter gaan begrijpen en leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal beter op de hoogte zijn van de actualiteit,maar of je daar echt slimmer van word is nog maar de vraag...
fremar
12 jaar geleden
Nee, maar je komt er wel meer door te weten, je algemene otwikkeling zal verbeteren alsmede je taalgebruik / gevoel voor taal, en door meer kennis op te doen zul je dingen meer in perspectief kunnen zetten en het verstand DAT je hebt, steeds beter / efficienter leren gebruiken. Overigens hoef je daar niet eens per se een kwaliteitskrant voor te hebben hoor ; (non-fcitie) boeken en (wetenschappelijke / actuele) tijdschriften zijn ook prima.

Voor je Nederlands hoef je de krant liever NIET meer te lezen trouwens ; sinds de introductie van de spellingcheker en het afschaffen van de corrector is het Nederlands in de meeste kranten vrij abominabel.
Mijn moeder las vroeger de krant al met een rode pen, maar ik vrees dat het vandaag de dag bij maximaal twee, drie streepjes per pagina niet meer ophoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, algemene ontwikkeling.... +
Lollig, die moeder van jou!
In kranten kan je nieuwe woorden lezen, die leer je dan. Ook kan je spelling leren (als de krant goede spelling heeft... ) En je leert er natuurlikk nieuwsfeiten, en vaak ook achtergrondweetjes, dus ja, je kan er van leren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar betekent ergens van leren ook dat je slimmer wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je met 'slimmer' 'wijzer'?
als je leert, word je toch slimmer?
als je het met 'wijzer' gebruikt: Ja, je leert dingen, die kan jein je leven evt. toepassen.
POW nieuws (Rutger Castricum) vroeg eens aan Minister Ivo Opstelten of de nieuwe site (Opening van 't Digitaal Bedrijvenloket Cybercrime) ook in zijn browser te zien is. De minister begreep de vraag niet en had geen idee wat de grap van de vraag was. Kennelijk leest de Minister geen krant en weet hij niet wat er speelt en leest hij alleen dossiers. Als je de krant leest weet je wat er speelt in het land, waarover gesproken wordt in de media en wat actueel is. Persoonlijk kies ik voor nieuwsgaring via het Internet maar wanneer je dagelijks de krant leest weet je ook wat er speelt in de actualiteit en kun je slimmer antwoorden dan de minister destijds. Dus ja, als je de krant regelmatig leest wordt je slimmer want je weet meer van vandaag de dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de definitie van slim, ligt voor sommige nogal breed, je kijk op dingen vergroten valt daar naar mijn idee ook onder, een aantal kranten zoals de trouw hebben juist pagina's waarin sterk onderbouwde stukken staan, ook columns waarin mensen eens goed nadenken over alledaagse dingen. hierdoor ga jij dat wss ook doen.
bovendien verbeter je idd je taalkennis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe wel.
Je bent meer op de hoogte van dingen en kan vaak meepraten over onderwerpen.

Je krijgt kennis tot je toe en zal dingen leren wat je niet wist.

Door bepaalde dingen te lezen leer je dingen en leer je jezelf strategieën aan,(bijv politiek)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het wel, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je leest.
Lees je over een terrostische aanval in afghanistan? Dan word je er niet echt slimmer van natuurlijk (maar je weet wel wat er in de wereld gebeurd!)
Of lees je een of ander wetenschappelijk onderzoek waarbij ze iets nieuws hebben uitgevonden... Dan zal het wel kunnen zijn dat je meer kennis krijgt denk ik. Of bijvoorbeeld meer van een onderwerp gaat weten, snap je?
Maar ik denk vooral dat je dan meer weet wat er in de wereld afspeelt hoor!
Overigens ligt het ook aan de krant.
Lees je de telegraaf of de NRC;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk word je dan slimmer. Je hebt dan in ieder geval een betere algemene ontwikkeling.
Kunt in het leven beter woorden/verhalen plaatsen die tegen je worden verteld en je kunt ook meepraten in een gesprek/discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard word je daar slimmer van. Maar wat is slim? Als jij kranten gaat lezen, moet je met artikels bezig zijn. Met gewoon lezen let je bv niet echt op de spelling. Intensief bezig zijn met artikels, is de structuur bestuderen, werkwoorden in het verleden zetten, tangconstructies opsporen enz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, door de krant elke dag te lezen, kom je in aanraking met veel kennissen en belangrijke onderwerpen van de wereld waarin je leeft> Als je meer kennis hebt, verschillende manier van denken leest, zal daardoor in staat zijn om je eigen mening te kunnen vormen over verschillende onderwerpen. Je word natuurlijk dan wel slimmer.dommer wordt je zeker niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja; ik heb ooit gelezen dat hoe meer je weet, hoe makkelijker het is om nóg meer kennis vast te houden. Je nieuwe kennis kan je vasthaken aan de kennis die je al hebt.
Hoe meer je weet, hoe gemakkelijker je de dingen begrijpt. Hoe meer je begrijpt, des te slimmer je bent.