Wat doet de prikpil precies. En heb je veel last van bijwerking als je van de gewoone "de pil" overstapt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De prikpil bevat - in tegenstelling tot de combinatiepil - slechts één type hormoon. Omdat het geen oestrogenen bevat, is de kans op bepaalde bijwerkingen, zoals misselijkheid, wat minder. Ook is het vaak zo dat de menstruatie na verloop van tijd vaal minder wordt of helemaal verdwijnt. Nadeel is dat wanneer je niet behoort tot die vrouwen die niet meer menstrueren door de prikpil, het bloedverlies dat er nog wél is, niet echt te contoleren is, zoals dit met de pil is door eventueel te schuiven met de stopweek.

De prikpil werkt ongeveer drie maanden. De afgifte van de hormonen is over deze tijd wat gelijkmatiger dan wanneer je dagelijks de pil slikt. Ook blijft de prikpil werkzaam als je diarree hebt of overgeeft, en kun je nooit meer een pil vergeten. Het is natuurlijk wél van belang dat je op tijd je volgende prik gaat halen, vaak zul je dit niet zelf kunnen doen namelijk.

De kans op bijwerkingen is dus minder dan met de combinatiepil, alleen is de kans op bloedingen wat minder goed te voorspellen. Bij veel vrouwen verdwijnen deze uiteindelijk helemaal, maar zoals gezegd kun je ook wat onregelmatig bloedverlies hebben. Dit is vrijwel altijd heel licht. Nadeel is dat áls je bijwerkingen hebt, het vrij lang duurt voordat de stof weer uit je systeem is. De prikpil werkt zo'n drie maanden, maar kan langer nawerken. Om die reden wordt het ook niet aangeraden voor vrouwen die van plan zijn om binnen een paar jaar aan kinderen te beginnen, omdat het na het stoppen met de prikpil soms een jaar of langer duurt voordat de cyclus weer normaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sow. Wat een goed en volledig antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier zeker wat aan. Dank je wel. Het is echt heel goed antwoord. Voel me nu iets rustiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord.