ik ben ongesteld en gebruik maandverband maar wanneer moet ik presies verwisselen? na 3 uur is ie aardig vol denk ik maar hoe zie je dat goed?

ik ben ongesteld en na 3 uur ziet me maandverband overal wel beetje rood. niet overal even erg. hoe weet je dan wanneer t een beetje smeersel is of echt stukjes bloed en wanneer je dus moet verschonen? vaak aan de zeikant bij me vleugeltjes aan de bovenkant, zit ook wat bloed. wel licht rood. maar wanneer moet ik verwisselen? misschien kan ik nog wel iets langer zonder te verwisselen maar dat weet ik dus niet zeker! iemand enig idee hoe ik weet wanneer mijn maandverband vol is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/uur-maandverband-verwisselen.168493
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ook dat je geschikt verband hebt - het ene kan nou eenmaal meer vloeistof aan dan het andere; dit zie je aan de druppels op de verpakking. Op dag 1 heb ik bijv 4 of zelfs 5 druppels nodig, op de laatste dag nog maar 2 of 1. En voor de 'nadruppels' kan ik met een inlegkruisje af. Je hoeft dus niet de hele week hetzelfde te gebruiken. Het is ook een kwestie van uitproberen welk merk je het best bevalt - zo zweer ik bij het huismerk van DA, terwijl mijn vriendin Libresse het fijnst vindt.

Antwoorden (6)

Nou, je verwisselt eigenlijk nog niet eens zozeer om het bloed dat er in zit, maar om de frisheid.
Wanneer ik bijvoorbeeld de laatste dag van mijn menstruatie heb, zou ik best de hele dag dat maandverbandje kunnen laten zitten zonder het te verwisselen, zo weinig bloed verlies ik dan.
Echter ik wil niet 's avonds nog met het bloed van 's ochtends rondlopen, dus verwissel ik het toch meerdere malen per dag om mezelf zuiver te houden.
Ik denk dat om de drie uur prima is.
Je wilt toch geen onprettige geurtjes creëren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neej onprettige geurtjes wil ik niet nee. maar ik kan zeker met mijn werk niet altijd gelijk verwisselen dus hoe weet ik of er nood aan de man is of dat ik nog een uurtje door kanlopen? sorry ik ben 15 en heb totaal nog geen ervaring. ik schaam me een beetje om ditsoort voor jullie stomme vragen te stellen:S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, dit is geen stomme vraag hoor!
Maar je hebt neem ik aan toch pauzes op je werk?
Dan zou ik, als ik jou was, iedere pauze even wisselen.
Beter een keer te vroeg dan te laat en doorlekken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn geen domme vragen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook, als je erg vloeit, een tampon erbij gebruiken. Voor de dubbele zekerheid, zeg maar.
Ik doe dat ook op dagen waarop ik erg vloei en ik met dingen bezig moet zijn dus niet om de haverklap naar de wc kan.
Echter ik weet niet of je graag tampons gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, doe ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé joh, we zijn allemaal een keer voor het eerst ongesteld geweest hoor, dit is zeker geen domme vraag. Maar zoals ik in mijn antwoord aangeef: je leert echt heel snel je lijf kennen, en op den duur gaat het gewoon vanzelf. Meestal valt het moment dat je je moet verschonen wel ongeveer samen met het moment dat je moet plassen, tenzij je zwaarder vloeit of heel weinig plast. Maar op je werk kun je toch hopelijk wel naar de WC als dat moet? Het gaat natuurlijk niemand iets aan waaróm je precies naar de wc gaat, dus ga anders gewoon nét even wat vaker dan je anders zou doen. Of wat RiaNino zegt: je kunt eventueel ook een tampon gebruiken, maar dat is net wat je zelf prettig vindt. De meeste meiden wachten daar nog even mee als ze nog maar pas voor het eerst ongesteld zijn geworden, maar als je dat zou willen, kun je een mini-tampon prima vanaf je eerste menstruatie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie toevoeging, Goeroe Lies :)!
Er is werk waar je niet zomaar even naar de wc kunt, zo heb ik ook wel eens lopende band werk gedaan en dan kun je niet zomaar even weg ;) of het moet een hoge uitzondering zijn.
Daarom begon ik ook over een tampon.
niet iedereen heeft de zelfde menstruatie...
bij verschoning ligt t dus aan de hoeveelheid bloed dat je verliest..
we hebben dus geen idee wanneer je moet verschonen...
je moet dus echt verschonen zodra je al voelt dat t zo zwaar gaat worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet regelmatig van maandverband verwisselen anders ga je stinken en gaan anderen dat ruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom je die minnen hiervoor krijgt weet ik ook niet ;)
Oh, dat hangt echt heel erg af van hoe zwaar je ongesteld bent, en hoe groot het maandverband is wat je gebruikt. Ook is het zo dat wanneer je wat meer stolsels verliest, je wat eerder moet verschonen dan wanneer het alleen maar rood 'dun' bloed is, omdat stolsels niet worden opgenomen.

Er zijn een paar dingen waar je op moet letten: in de eerste plaats moet je natuurlijk voorkomen dat je doorlekt, en in de tweede plaats moet je je maandverband ook regelmatig wisselen om te voorkomen dat het gaat broeien.

De eerste dagen van je menstruatie vloei je vaak wat meer, en de laatste paar dagen minder. Die eerste dagen moet je dus wat beter in de gaten houden of je niet doorlekt. En als je de laatste dagen maar heel weinig bloed verliest, moet je niet altijd wachten tot je maandverbandje helemaal vol is. Zoals andere dames ook al zeggen: bij heel licht bloedverlies zou je misschien in theorie wel een hele dag met één verbandje kunnen doen, maar dat gaat broeien en onfris ruiken, dus dan kun je toch beter wat eerder verschonen. Ook als het in de zomer heel warm is, kun je beter wat vaker verschonen.

Het maandverband van tegenwoordig heeft zo'n plastic laagje aan de onderkant, dus lekt niet zo snel door. Je voelt dan dat het verbandje zwaar wordt, of ziet gewoon bij het naar de WC gaan dat er veel bloed inzit. De meeste vrouwen leren heel snel hun lijf kennen, en weten zonder na te denken precies op tijd naar het toilet te gaan om hun tampon of maandverband te gaan wisselen. Het is een beetje een kwestie van proberen, maar je kunt natuurlijk beter wat vaker wisselen dan minder vaak. Als je wat zwaarder vloeit of als je nog niet zo lang menstrueert, ga je misschien wat vaker naar het toilet om even te checken. Maar de meeste vrouwen moeten volgens mij toch wel elke 3-4 uur plassen, dus dan kun je meteen ook je maandverband verwisselen. Als je merkt dat je verbandje echt al heel zwaar of vies is als je gaat plassen, moet je als je ongesteld bent even wat vaker naar het toilet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap die min niet, dit is precies wat ik ook wilde zeggen (:
Plus van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kirke: iemand heeft alle antwoorden bij deze vraag gemind, ik ga er dus maar vanuit dat het weinig met de inhoud van mijn antwoord te maken heeft. Komt wel vaker voor, ik vind het alleen altijd jammer als mensen er niet bijzetten waarom ze een min geven. Maar ach: such is life ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer zon goed antwoord + je voor Lies.
@gast91231 (vraagstelster) Toen ik net ongesteld was controleerde ik elk uur. En poetsen met wcpapier en weer een nieuw verband. Moeder werd er gek van hahaha. Mijn moeder gaf een goede tip: probeer eens als je thuis en niet weg hoeft wat langer een verband te gebruiken. dus ipv 2 uur nu 3 uur. En vergelijk. Kan je er me door? ruikt het nog niet (zo) sterk... dan doe je nog een uurtje. Maar om de 4 uur is best prima. Bovendien is niet elke dag hetzelfde en moet je het gewoon een beetje leren. Helaas horen daar ook ongelukjes als doorlekken bij. Maar als je thuis bent is het iets minder vervelend. Veel succes, Willemien
Ik gebruik geen maandverband met van die zijvleugeltjes omdat die net altijd vuil worden, de gewonen maandverbanden zonder die vleugeltjes zijn handiger. De 2,3 en 4 e dag als je je maandstonden het felst hebt vind ik dat je om de twee uur je mag verschonen.
Vermijd te volle maandverbanden met bloed want dat gaat rieken.
Als je ooit tampons gaat gebruiken of tampax, goed tijdig verwisselen met een proper exemplaar om hygi¨nische redenen. Je kan ook eens goedkoop maandverband afwisselen met merkmaandverband, dan is het niet duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
regelmatig verschonen.

je hoeft niet te wachten tot het vol is. doordat er licht bij komt kunnen er bacterien inkomen, en bovendien ruikt het zowiezo al niet prettig.

het is belangrijk om het verband zo droog mogelijk te houden door het te verversen zodat het niet gaat irriteren.
(het zit wel tegen je huid aan tenslotte

bij zwaardere bloeding zit een verbandje binnen mum van tijd vol en lekt het aan alle kanten eruit, en bij lichtere bloeding hoef je niet te wachten tot het vol zit en verzadigd is. (het is wel economisch, dan dan wel weer maar het heeft veel nadelen)

gedurende de menstruatie kan de bloeding ook veranderen (in kleur, structuur, hoeveelheid) dus je hoeft niet te klokken om het te vervangen.

vind je dat het je teveel maandverband gaat kosten kan je bij de lichtere bloeding ook inlegkruisjes gebruiken zolang.

écht vol is het als je doorlekt, of als je aan de onderkant kan zien dat het bloed ook daar zichtbaar is. het is ook vol als je verband zwaar is, maar daar ga je vast niet op zitten wachten toch?

kortom, niet op de klok kijken, vaak vervangen, en eventueel met een speciaal doekje na een bezoekje aan de wc de boel even opfrissen zeg maar. het is zaak om het zo droog mogelijk te houden.