Door middel van spiertjes, kraakbeen en banden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Botten kunnen op verschillende manieren met elkaar verbonden zijn. Het kan zijn dat botten aan elkaar vast zitten door middel van bijvoorbeeld kraakbeen, bindweefsel of helemaal zijn vergroeid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door middel van de gewrichten. De stukjes bot van je vinger zitten aan elkaar vast d.m.v. de MCP, PIP en DIPgewrichtjes. De totale botten van je hand zitten weer aan de onderarm vast d.m.v. het polsgewricht. De onderarm zit aan de bovenarm vast d.m.v. het ellebooggewricht. De bovenarm zit weer aan de schouder vast d.m.v het schoudergewricht enz. enz. In een anatomieboek kun je dit precies bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar twee botten bij elkaar komen, zit een gewricht. Er zijn verschillende soorten gewrichten, waarvan waarschijnlijk het kogelgewricht het bekendste is. Je schouder en heup zijn kogelgewrichten, die bestaan uit een kop en een kom. Dat betekent dat het ene bot een wat ronde bovenkant heeft, die past in het holvormige uiteinde van het andere gewricht. Het kraakbeen tussen de botuiteinden zorgt ervoor dat de gewrichtsvlakken beter op elkaar aansluiten, en de banden, pezen, spieren en kapsels houden het bij elkaar.

Je hebt ook scharniergewrichten, denk aan je vingers en je knieën. Waar een kogelgewricht alle kanten op kan omdat het uiteinde van het ene bot verschillende kanten op kan draaien in de kom van het andere bot, kan een scharniergewricht eigenlijk maar één kant op. Je vingers en knieën kun je buigen en strekken, en meer niet. De uiteinden van je vingerbotjes zijn redelijk vlak, maar ze passen heel precies op elkaar door de vorm van het kraakbeenlaagje dat ertussen zit. En ook hier weer zorgen de pezen en banden ervoor dat alles bij elkaar wordt gehouden. Dat is ook de reden dat iemand die zwakkere banden heeft, makkelijker door een enkel zwikt, of zelfs sneller een gewricht uit de kom kan hebben.

Afhankelijk van de indeling die je gebruikt, zijn er nog meer soorten gewrichten. In alle gevallen worden ze bij elkaar gehouden door allerlei bindweefselstructuren eromheen. Dat verschilt ook wat per gewricht trouwens: de schouder bijvoorbeeld wordt voor een groot deel bij elkaar gehouden door de spieren, terwijl in je vingers geen spieren zitten, die moeten het vooral doen met de pezen die aangestuurd en ook aangespannen worden door de spieren in je onderarm.