Doet een beugel pijn en hoe moet je je je tanden poetsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is krijg je van de orthodontist wel een folder mee, hoe je moet poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij doet die beugel nu wel pijn, maar dat komt door dat de ortho het draadje niet ver genoeg heeft afgeknipt. en je tanden worden wel even gevoelig (ongeveer 5 dagen)

Antwoorden (10)

Nee hoor helemaal niet. Soms wel een beetje wanneer je weer bij de beugeltandarts bent geweest en hij alles weer wat strakker heeft gezet. Dan zal je de eerste paar dagen misschien een heel klein beetje last hebben. Maar voor de rest niet.

En je kunt gewoon poetsen net zoals je altijd doet, misschien wel net ietsje meer omdat er van alles tussen je beugel kan gaan zitten.

Dus eigenlijk nergens om je zorgen over te maken hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger een beugel gehad. Van die metalen dingen op je tanden. Het deed geen pijn, maar het heeft lang geduurd voor ik eraan gewend was! Je moest je tanden poetsen op een speciale manier, maar ik weet niet meer precies hoe dat ging. Het is was zo'n 15 jaar terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult er, zeker in het begin, aan moeten wennen. Na een tijdje zal de beugel als vanzelf een plaatsje in je mond krijgen. Omdat er om je tanden een stukje op te schuiven bij elke behandeling iets aan de beugel veranderd wordt, zul je ze na elke behandeling weer even voelen. Over het algemeen lijkt dit een beetje op 'spierpijn in je mond', of kiespijn. Ook kun je kleine wondjes in je mond krijgen, doordat de beugel bijvoorbeeld langs je wang wrijft.

Omdat etensresten gemakkelijk in een beugel kunnen blijven hangen, is het heel belangrijk dat je vaak en zorgvuldig je tanden poetst. Het beste kun je na elke maaltijd poetsen en in elk geval minimaal drie maal per dag en zeker voor het slapen gaan. Je moet met een beugel bovendien met speciale tandenborstels en ragers de verschillende onderdelen van je beugel reinigen. Neem hiervoor goed de tijd, anders heb je kans op ontkalking en gaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn tijd toen ik een platjesbeugel had, was het enige wat ik te horen kreeg, dat ik geen cola mocht drinken, omdat de lijm dan losliet, verder helemaal niks over hoe te poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er is veel verandert merk ik wel.
Maar mijn orto, was volgens mij ook niet zo geweldig hoor.
Dat ligt er ten eerste aan wat voor beugel.
En ten tweede, hoe gevoelig ben je in je mond.
Mijn pijngrens ligt op zich overal wel vrij hoog, behalve in mijn mond.
Ik heb een plaatjesbeugel gehad, en heb er veel pijn van gehad.
Elke keer als ik naar de ortodontist moest, hij hij werd weer aangedraaid, had ik veel pijn, en net als ik gewend was aan de pijn, moest ik weer terug, en begon het weer van voor af aan.
Ik heb mijn beugel dus ook niet afgemaakt, op een gegeven moment vond ik dat mijn tanden goed stonden, en heb ik hem eruit laten halen, want ik kon het niet langer verdragen.
En ik had ook van die rot elastiekjes kriskras door mijn mond, die waren voor de kaakcorrectie.
Die moest ik zo veel mogelijk in hebben, maar door de pijn, gooide ik die dingen er in mijn slaap uit.
Dus de ortodontist vond ook dat het geen nut meer had om zo nog verder te gaan, en heefd hem er toen uit gehaald.
Toen kreeg ik een spalkje achter mijn ondertanden, en die heb ik er 5 jaar daarna door de tandarts uit laten halen.
Die moet ook 5 jaar blijven zitten.
Mijn snijtanden boven zijn een klein beetje terug gesprongen, maar niet zo erg.

Maar als het pijn doet, moet je er toch even doorheen, want een mooi recht gebit heb je je hele leven frofijt van.
Ik hoop dat je geen gevoeligge mond hebt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga er van uit dat je een slotjes beugel bedoelt.

ja, ik ga er niet om liegen, de eerste week (bij mij 9 dagen) doet het behoorlijk pijn en kan je bijna niet eten.
erna, blijf je hem wel voelen, maar na 2 weken merk je er weinig van en zit ie niet meer in de weg.

na een bezoek je aan de ortho licht het er aan wat ie gedaan heeft.
als ie alleen de elastiekjes vervangt heb je er een beetje last van maar daar ben je na 2 uur vanaf.
als ie je draadje vervangt (en dus ook aandraait) (wat in het begin wel een paar keer gebeurd) is het wel even door bijten. maar ook dan weer, na een dag of 2 heb je er geen last meer van en merk je hem nauwelijks nog.

over poetsen moet je je geen zorgen maken, dat kan iedereen en de ortho zal je alles uitleggen over hoe je moet poetsen, en voor vragen zal hij/zij ook open staan.

maar als je het nu wil weten, gewoon poetsen zoals je nu ook doet maar dan ook nog op de beugel en onder de beugel.

het is wel belangrijk dat je goed poetst want:
1, het ziet er niet uit als er etensresten achter hangen.
2, rotzooi achter je beugel kan ook vervelend of pijnlijk zijn (of worden)

ik heb er 1 voor nu al 2 jaar en ik moet nog 1 jaar, dus ik weet hoe het is om zo'n ding in je mond te krijgen.

alle verhalen die rond gaan over de orthodontist zijn vaak een broodje aap. niet naar luisteren.

het is even lastig maar bedenk wat je er voor terug krijgt. een heeeel mooi gebit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij deed een beugel alleen de eerste dagen pijn. En dan vooral wanneer ik op iets beet. Eet de eerste dagen alleen maar vloeibare dingen zoals soep, yoghurt,...

En als je beugel pijn doet probeer dan iets warms te drinken. Ik dronk thee en hield deze een tijdje in mijn mond. De hitte van de thee zorgde ervoor dat het metaal even uitzette en dat verlichtte de pijn.

Poetsen doe je beter met een zachte tandenborstel. Daarnaast kan je ook kleine tandenborstels krijgen bij de tandarts of orthodont om tussen je blokjes te poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf ook een beugel gehad en kreeg er last van dat de binnekant van mijn wang kapot ging.

TIP: Vraag je tandarts om speciale wax en plak die op de scherpe randjes, nergens last van!

Tanden gewoon hetzelfde poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nooit die wax gehad, en had ook vaak mijn wangen kapot, van de draadjes die niet goed waren afgewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ja, ik had mijn beugel 17 jaar geleden.
Daar zal het wel aan liggen denk ik.
Maar dan vond ik het nog steeds geen goede orto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, mijn gebit staat in ieder geval een stuk rechter.
Ik leek vroeger wel een konijn hahaha.
Alleen de kaakcorrectie is niet gebeurt, maar daar zie je toch niks van.
ligt er aan wat voor beugel je krijgt in het begin is het altijd wennen en er staat spanning op je tanden en het is vervelend het stoord maar daarna wend het en het gaat bij je horen.. het poesten kan je gewoon bij de orto vragen hoe dat moet en je kan ook van die flos dingetjes kopen met een borsteltje er aan zorg dat alle viese stukjes uit je beugel is..
voor meer informatie kan je altijd bij je orto te recht gewoon vragen hoe het zit
14 jaar geleden
Als je net je beugel hebt doet het wel pijn en je moet je tanden 4 keer per dag poetsen(eigenlijk). 's ochends, 's middags 's avonds na het eten en 's avonds als je naar bed gaat.. maar dat poetsen geldt alleen voor een plaatjes-beugel. Het is wel irritant als je brood hebt gegeten...
Dan zit de halve boterham nog tussen je beugel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu zelf een slotjes beugel en ik vind het alleen pijn doen als hij net is aangedraaid, veder niet. Bij het tanden poetsen moet je wel iets beter poetsen want het kan tussen de slotjes blijven zitten.