Als de gebruikelijke dingen zoals afleiding, meditatie, beweging niet helpen uit een dip te komen, wat kun je dan nog doen?

Afleiding als muziek maken, met je handen bezig zijn creatiief, stuk wandelen fitness, etc. Als dat niet meer helpt om je somberheid te laten verdwijnen, terwijl je steeds weer in bepaalde gedachten verzand, wat kun je dan nog doen?

Toegevoegd na 4 uur:
Even voor de goede orde: Antidepressiva is geen optie. Het is een illusie dat je daar op de lange termijn beter van wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als deze situatie zich langer voordoet dan een maand of 2-3 (en da's al lang!), dan lijkt het mij geen "dip" meer te zijn.
Ik ben geen professioneel deskundige, dat even voorop gesteld!
Ik raad je aan er eens met je huisarts over van gedachten te wisselen. Hij/zij is deskundig genoeg om voor jou persoonlijk en op maat een plan van aanpak te maken of je door te verwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging: voor mensen, die een bepaald stofje missen bijvoorbeeld, is antidepressiva weldegelijk een uitstekende optie om het leven aan te kunnen!!! Voor hen is het een illusie, dat het leven beter zal worden zonder, dus ik vind niet, dat je dat zomaar algemeen kunt stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai wendy, ik zeg dit ook niet "zomaar". Als ik 100 mensen op een rijtje zet van hen die ik ken of gekend heb dit dit soort medicatie gebruikt dan kan ik me er geeneen herinneren die daar op de lange duur beter van is geworden. Slechter wel, van volledig afzakken tot zelfmoord aan toe, wat trouwens ook gewoon in de bijsluiter vermeld wordt van veel soorten. Of mensen die blijven aankloemelen maar er niet beter van worden op de lange termijn. Bovendien zwakt het niet alleen negatieve gevoelens af maar ook goede gevoelens zoals je creativiteit. Dit is, na 12 jaar gebruik van dit soort medicatie, voor mij de reden er never nooit niet meer aan te beginnen. Wil je meer details over mijn persoonlijke ervaringen, dan wil ik het daar best eens met je over hebben, maar niet via hier en niet nu. Het is voor mij een hoofdstuk wat ik nog niet verwerkt heb.

Het beste antwoord

Bezig gaan met iets waar je zodanig je aandacht bij moet houden dat je niet kúnt afdwalen. Omdat ik jou niet ken kan ik wat dat betreft niet aangeven wat je dan kunt gaan doen. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: op een stel kleine kinderen passen, activiteiten bij dementerende ouderen begeleiden, op stap gaan met een groep verstandelijk gehandicapten. Anderen intensief helpen met de talenten die jij hebt en daarvoor worden gewaardeerd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anderen intensief helpen met de talenten die jij hebt en daarvoor worden gewaardeerd. <---- Dit, krijg je van mij een plus voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral die laatste zin. Ik wil er enkel nog aan toevoegen. Helpen in het geval van niet lekker in je vel zitten dan eerder in creatieve zin, niet andere mensen met hun problemen helpen. Op dat moment heb je aan je eigen problemen al genoeg... Dankjewel Amadea...

Andere antwoorden (6)

Je zou een serie kunnen kijken en dan meeleven met de personages, dan zet je je gedachten even hierop. En blijven sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zelfhulpboek kopen over cognitieve gedragstherapie.
CGT is een heel goed middel om depressie en angst tegen te gaan.
Bijv. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/je-gevoel-de-baas/666836022/index.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me, dat je dan het best een professionele hulpverlener kunt raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ik zie dat je 42 jaar bent,als je rond die leeftijd
dat soort problemen krijgt kun je met creatief
zijn niet veel verder komen.Misschien last beginnende
overgang? persoonlijk zou ik een gesprek willen
met mijn h.a.praat de dingen eens door,misschien
moet je even aan de medicatie, om er weer een
beetje bovenop te komen,je kan wel lang zelf
blijven dokteren,maar dat is vaak niet goed hoor.
Somber zijn is een van de ergere dingen in het
leven.
12 jaar geleden
Als deze situatie zich langer voordoet dan een maand of 2-3 (en da’s al lang!), dan lijkt het mij geen "dip" meer te zijn.
Ik ben geen professioneel deskundige, dat even voorop gesteld!
Ik raad je aan er eens met je huisarts over van gedachten te wisselen. Hij/zij is deskundig genoeg om voor jou persoonlijk en op maat een plan van aanpak te maken of je door te verwijzen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er al mogelijke oplossingen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Emoties kun je niet afdwingen. "Wees vrolijk" is voor de meeste mensen net zo'n onmogelijke opdracht als "wees spontaan". Sommige dingen zijn op eigen kracht nou eenmaal niet te veranderen; hoe graag je het ook wilt. Misschien is dan de tijd rijp om het probleem op een andere manier te benaderen: in je hersenen wordt kennelijk te weinig serotonine geproduceerd. Geen psychologisch maar een medisch probleem dus, dat om een medische oplossing vraagt. Psychotherapie in combinatie met antidepressiva kan op zo'n moment uitkomst bieden. De medicijnen zorgen ervoor dat je nét even iets minder zwaar tilt aan de dingen waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Sommige soorten antidepressiva hebben bovendien een positief effect op dwanggedachten en dwanghandelingen.

Wat je daarnaast zou kunnen overwegen is iets te doen aan je negatieve gedachten. Je gevoelens worden immers voor een deel ook door je gedachten bepaald. Die kun je zelf een bepaalde richting op sturen, wanneer je negatieve gedachten vervangt door positieve. Twee goede boeken daarover zijn "Denk je sterk..." van Fred Sterk en "Ik kan denken/voelen wat ik wil..." van René Diekstra. Het zijn boeken met allerlei opdrachten, dus je moet behoorlijk gemotiveerd zijn om eraan te beginnen.

Sterkte en succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat laatste boek heb ik toevallig in mijn kast staan, zal er eens inkijken. Ik heb dat eigenlijk nooit gelezen. Het is niet dat ik niet vrolijk kan zijn, maar dat ik triest wordt van al die drukke mensen om me heen die voor geen mens meer tijd hebben, plus als ze tijd hebben moet je maar vrolijk zijn. Zodra je dat eens niet bent, heb je gelijk afgedaan, en hoor je niets meer. Normaal kan ik daar aardig mee overweg maari n donkere tijden als de winter en feestdagen valt me dat soms weer knap zwaar...
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik wil je de motivatie niet ontnemen, maar het tweede boek is absoluut het meest saaie en theoretische dat ik ooit ben tegengekomen... Het eerste boek is heel wat "leuker" en meer gericht op de dagelijkse praktijk. Echt een eye-opener, vind ik. Wat die mensen om je heen betreft: zijn dát wel de mensen die je (altijd) om je heen wilt hebben? Waarschijnlijk wel "om leuke dingen mee te delen", maar niet voor een serieuze avond met een goed gesprek? Veel mensen hebben tegenwoordig een netwerk met verschillende soorten vrienden/kennissen: de ene om mee uit te gaan, eentje als lover, een ander met wie je goed kunt praten enz. En over die pillen: het gebruik daarvan hoeft niet altijd een schijnoplossing te zijn; ze kunnen nét dat zetje geven dat nodig is om je weer goed te voelen en lekker te gaan functioneren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen. Misschien is dat wel de reden dat ik hem nooit verder heb gelezen. Ikzelf houd meer van spirituele boeken en ook niet teveel.
Ik kan soms ewrg zwart wit zijn. In een klein beetje tekst is de werkelijke wereld van een persoon niet even uit te leggen en zo je ziet gaat iemand dan al gauw dingen in lopen vullen. Het is niet of of maar en/en Ik begin niet weer aan pillen. period. Ik kom hier op eigen kracht uit. Eigenlijk geef ik mezelf hier al antwoord en Amadea ook...
Zolang ik geloof dat ik me kut voel zal dat ook zo zijn.
Door anderen hier vragen over te stellen maar ook bij mezelf te rade te gaan kan ik daar inzichten over verwerven.
Vervolgens kan ik kiezen daarmee aan de slag te gaan of bij de pakken neer te blijven zitten.
Onthechten doet van oude situaties nu eenmaal pijn, maar er komt een wonderlijk mooi leven voor in de plaats. Een wereld waarin alles in harmonie is en helemaal geen sprake is van onverschilligheid, maar juist meer liefde, omdat ik er niet meer aan trek maar het laat gaan komt het juist naar me toe. Toch soms is het ook nog even goed je depri te voelen, Dat zijn de leermomenten... En ach zonder dat zou dat goede gevoel van euforie minder goed voelen... Dank jullie wel voor alle antwoorden, maar ik sluit nu de vraag :)
Medicatie sluit je af van jezelf. Als het ff kan gebruik het dan niet. Ik spreek uit ervaring en niet alleen ervaring van mijzelf. Het is een meeral neerwaartse spiraal.