Ik heb veel overgewicht en wil graag afvallen. Ik weet niet zo goed hoe, is hardlopen een goede manier?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op termijn kan overgewicht leiden tot tal van chronische aandoeningen (hoge bloeddruk, verstoring bloedlipiden, insulineresistentie, arteriosclerose, artrose etc.), afhankelijk van de hoeveelheid overgewicht maar meer nog afhankelijk van uw fitheid. Het is dus buitengewoon verstandig om structureel te gaan sporten en om af te vallen, d.w.z. uw vetpercentage omlaag te brengen. Afvallen is een langdurig proces dat niet bepaald makkelijk is. Het is echt big business en er wordt veel misbruik gemaakt om mensen geld af te troggelen met zogenaamde snelle methoden en pilletjes (farmaceutische industrie, crashdiëten, etc.). Crashdiëten (bijv. sonja bakker) zijn erg populair omdat dit op korte termijn tot extreme resultaten leidt, en dat wil men graag. Crashdiëten zijn echter schadelijk voor de stofwisseling, en leiden op langere termijn juist tot meer overgewicht. Bij afvallen geldt: hoe sneller de resultaten, hoe sneller ze ook weer verdwijnen. Gezond afvallen kost tijd, maar is ook duurzaam! Om op een gezonde en duurzame manier af te vallen kunt u het beste gezonde voeding, cardiovasculaire training (CVT) en krachttraining (KT) combineren. - Gezond eten, d.w.z. geen snacks en voedsel met veel vet, veel koolhydraten of een hoge Glycemische Index. Dagelijks veel groente, fruit en dergelijke natuurproducten zijn altijd goed! Contact met een diëtist is in uw geval niet per sé nodig, tenzij u echt weinig weet over voedingswaarden etc. - CVT is het belangrijkste middel om uw vet% te reduceren en uw gezondheid te bevorderen. Zie hiervoor ook de bronnen onder deze tekst. U geeft aan veel overgewicht te hebben, daarom raad ik hardlopen af om meerdere redenen. Zie ook hiervoor de bronnen. M.n. voor uw gewrichten, spieren en pezen is de belasting te groot om te gaan hardlopen. U kunt dus het beste eerst gewicht verliezen door minder belastende activiteiten als zwemmen of fietsen. - Het is sterk aan te bevelen om KT te combineren met CVT. Een periode van KT leidt nl. tot meer spiermassa, waardoor de energie besteedt aan het basaalmetabolisme (automatische lichaamsfuncties als spijsvertering, ademhaling etc.) stijgt. Het basaalmetabolisme is verantwoordelijk voor 60-70% van ons totale dagelijkse energieverbruik. Een lichte stijging van het basaalmet. leidt dus tot verhoogd energieverbruik, 24 uur per dag! KT is op termijn dus een buitengewoon rendabele manier van afvallen.

Hardlopen is prima en kijk ook naar het patroon of de reden en aanleiding waardoor je overgewicht krijgt. Ook daar moet je naar kijken anders ben je alleen met bijverschijnselen bezig ipv met de oorzaak maar lopen is een mooie start en doe het in groepsverband waardoor je door jouw omgeving en medeloperswordt gestimuleerd. Succes.

Het heeft inderdaad tijd nodig en begin met een beproefd schema (om de dag , niet meer dan 5 minuten om te beginnen, 2 minuten langer lopen de volgende week.) Je gaat gewoon lopen met een alarm en op de helft van je trainingstijd keer je weer om. Aangezien je overgewicht heb kun je de opbouw misschien nog wat rustiger doen. Hardlopen doe je door het oprekken en weer ontspannen van je pezen en het duurt lang voordat je pezen hiertegen bestand zijn. Misschien kun je de snelheid van trainingsopbouw halveren, dan zit je zeker safe. Het voordeel van hardlopen is dat je nu elke kilo voelt, zodat je motivatie om af te blijven vallen of op gewicht te blijven groeit. Probeer in deze fase gewoon heel rustig op te bouwen en beperk de tijd dat je hardloopt zodat je pezen goed blijven. Voor het eten lopen is handig, want dat vermindert de trek. Als je zorgt dat er verder niets te knabbelen is s'avonds dan zul je zien dat je vrij snel afvalt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100