Is in-ear monitoring goed voor je?

Als je luistert wie de laatste jaren last hebben van poliepen op de stembanden. Dat hoorde je vroeger volgens mij niet in de jaren 80 en daarvoor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stembandpoliep
Toen moest men het op het podium nog doen met monitors en verder terug zelfs met niks. Alleen de zaal speakers.
Dus, als het je jezelf zo goed terug hoort door die in-ears, waarom hebben dan zelf grote popsterren last van poliepen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ook vroeger hadden zangers soms last van knobbeltjes op de stembanden.
In-ear monitoring kan juist gunstig voor de stem werken als men het geluidsniveau niet te hoog instelt.
Op een podium met gewone monitors en gitaarversterkers moet men al snel veel luider zingen om jezelf boven het andere geluid te kunnen horen dan met goed afgestelde in-ears.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger had je niet van die tours van 9 maanden, dus tussendoor kreeg de stem meer rust. Dat zou weleens kunnen schelen.
Overigens kwamen poliepen vroeger ook veel voor, het zou kunnen dat ze tegenwoordig eerder behandeld worden.