Een hometrainer, crosstrainer of een kettlebell halen om af te vallen?

Jesse van der Velde zegt bijvoorbeeld dat hardlopen/hometrainer enzo ongezond zijn omdat ze je hormoonhuishouding uit balans halen. En dat brood ongezond is(mee eens, want ik ben in 5 dagen 3 kilo afgevallen door Salade te eten). En dat kettlebell juist wel goed is om je spieren te versterken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Fysieke belasting als hardlopen en fietsen op de hometrainer veroorzaakt inderdaad een tijdelijke lichte verandering in de hormoonhuishouding (HHH). Waarom zou dit slecht zijn? Waarom denk je dat de HHH veranderd? Om het lichaam te optimaliseren voor de belasting! Het menselijk lichaam is adaptief, d.w.z. het kan zich aanpassen aan allerlei verschillende omstandigheden. Hormonen regelen de werking van allerlei orgaansystemen in het lichaam, en HHH veranderd continu afhankelijk van wat je doet. Bijv. wanneer je gaat eten veranderd de HHH, omdat bepaalde organen in het lichaam het eten moeten verwerken. Wanneer er gevaar dreigt, veranderd de HHH (stress-response) waardoor je tijdelijk veel alerter wordt meer kracht ter beschikking hebt (door minder zenuwinhibitie). Veranderingen in HHH is dus normaal. Het lichaam is prima in staat zichzelf te herstellen van de belasting bijv. hardlopen. Sterker nog, wanneer hardlopen systematisch wordt herhaald gaat het lichaam zich aanpassen (gen-omgeving interactie), en wordt het uiteindelijk sterker. Fysieke activiteiten als hardlopen, fietsen etc. maar ook krachttraining zijn nodig om degeneratie te voorkomen. Wanneer we ons lichaam niet aan dergelijke belasting onderwerpen neemt onze fitheid en gezondheid sneller af bij het ouder worden (zie bron). W.b.t. afvallen: Dit is simpelweg een kwestie van energiebalans: Wanneer Energie-IN meer is dan Energie-UIT (oftewel je eet meer kcal dan je verbruikt) dan kom je aan. Andersom geldt hetzelfde, wanneer E-IN minder is dan E-UIT val je af. Om op een gezonde en duurzame manier af te vallen moet dit verschil niet te groot zijn, max. 500 kcal wordt aanbevolen. Welke activiteit leidt nu tot het beste resultaat om af te vallen? Maakt weinig verschil. Hardlopen is namelijk intensiever dan fietsen, maar de meesten houden het minder lang vol. Een half uur hardlopen kan wel net zo veel energie kosten als een uur fietsen. Het is maar net welke activiteit je zelf het prettigst vindt. Krachttraining (KT) is ook een erg belangrijk middel voor afvallen, al is de kettlebell niet de meest geschikte tool hiervoor. Door KT neemt uiteindelijk de spiermassa toe, waardoor het basaalmetabolisme (ademen, hartslag, spijsvertering) toeneemt. Van de totale hoeveelheid energie die we verbruiken, is 60-70% toe te schrijven aan het basaalmetabolisme. Hier valt dus erg veel winst te behalen. De combi van cardio en KT is de beste en meest duurzame manier van afvallen.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifest...
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifest...

Je valt af door meer kcal te verbranden dan je eet. En elke beweging extra is goed. Je kunt prima trainen zonder apparaten, maar van de genoemde zou ik kettlebell doen. Hiermee kun je meer varieren en krachttraining doen. Toegevoegd na 1 minuut: De 3 kilo in 5 dagen is waarschijnlijk puur vochtverlies trouwens. Probeer wel te zorgen dat je voldoende vezels binnenkrijgt, op alleen sla kun je niet leven. Toegevoegd na 6 minuten: Ik raad je aan eens te kijken op een site als www.fitvillains.tumblr.com Daar vind je veel tips over gezond eten, leven en sporten.

Er zijn veel mensen die veel dingen zeggen, afvalpillen, pilates, dietisten etc. Ik weet niet waar Jesse dat op baseert maar ik zou niet weten waarom namelijk. Zwemmen bijvoorbeeld is een veilige en voor je lichaam goed verdraagbare manier (nooit geen trek in een snack na het zwemmen?) waarbij je intensief en veilig bezig bent je calorieën te verbranden mits je dat snackje laat zitten. En je hebt er al weer wat verbrand door sowieso naar het zwembad te gaan. Ga lekker naar buiten! En als je een vriend/vriendin hebt.... die tip kun je zelf wel invullen... 1 kwartier XXX staat gelijk aan 3 kwartier hardlopen. Abonnementje op de sportschool en een goede trainer kunnen je ook ondersteunen. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100