We hebben verschillende zintuigen (ogen, neus, tong, oren, tast) deze geven constant signalen naar de hersenen terug. Een netwerk van neuronen.

Als je wilt weten HOE ons brein informatie opslaat dan is dit een interessante vraag (met antwoorden) voor je: http://www.goeievraag.nl/vraag/hersencel-opgeslagen.14766

Dankzij een netwerk van cellen kun je informatie opslaan; ik zit niet genoeg in de neurowetenschappen om uit te leggen hoe informatie nu echt wordt opgeslagen. Zie ook even de bron over 'Neuraal netwerk'.

Zoals al geantwoord is worden dingen opgeslagen door herhaling of indruk. Emotie speelt hierbij een belangrijke rol; in combinatie met emotie kun je een litteken krijgen. Iets wat je niet snel vergeet zoals 11 sept. 2011.

Je kunt je geheugen zien als een handmatige pomp. Een zintuig pompt informatie naar je hersenen, in de eerste instantie naar je korte termijn geheugen. Maar je hersenen zijn selectief, dus na 1 enkele pomp beweging heb je iets niet in je lange termijn geheugen (afgezien van emotie natuurlijk) dus om iets te onthouden zul je het moeten herhalen. Vervolgens is het zo dat als je de informatie niet gebruikt het langzaam wegebt ("Hoe zat het ook al weer") dus je zult moeten herhalen door je leven heen.

Je hersenen zijn selectief omdat alle informatie verwerkt en soms(?) geïnterpreteerd moet worden door je 'bewustzijn'. Dat kost tijd en energie. Er zijn mensen die alles onthouden, informatie meteen opgeslagen in het lange termijn geheugen, maar die moeten moeite doen om niet gek te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

we kunnen dingen beter onthouden omdat we ze veel herhalen
door steeds het zelfde te herhalen maak je een litteken in je hersenen tussen de neuronen die steeds gebruikt worden om
de informatie te zoeken
de informatie zit in tussen de neuronen zelf opgeslagen