Hoe herstel ik mijn slaapritme?

Elke keer als het weer een wat langere vakantie is, gaat mijn ritme overhoop. Ik slaap nu over 3.00u in en ben net om half één (middag) wakker geworden. Je zou zeggen: ga vroeger naar bed. Maar het probleem is dat ik dat ook doe, ik lig er de hele week al (met uitzondering van Oudejaarsavond gisteren dan) tussen 23.00u en 0.00u in, maar ik ben niet slaperig, en lig daar dan maar een beetje en ga aan dingen denken enzo.

Eigenlijk is het niet alleen mijn vakantieritme waar ik vanaf wil, ik slaap sowieso slecht. Het vormt vooral een probleem met school, ik moet er wel gedwongen 7.30u uit, en val dan ook tegen 0.00u wel in slaap, maar ik kan er zo moeilijk uitkomen, helemaal met de winter. Ik loop het eerste uur dat ik wakker ben ook echt als een zombie rond, voel me ontzettend brak, en zit er in sommige lessen eigenlijk ook vaak op stand-by bij. Dit wil ik niet, ik wil met achten slagen dit jaar maar sinds de vijfde (vorig jaar) gaat het al zo. Mijn lichaam lijkt zich niet aan te passen door bijv. om 22u moe

Toegevoegd na 2 minuten:
te worden, dat zou ik zo graag hebben. Wel slaap ik aan één stuk door.

Het rare is, meestal krijg ik tussen 17u en 18u (op schooldagen) een dip, dan ben ik opeens erg moe en zou ik bijna in slaap kunnen vallen. Maar ik kom om half vijf van school en heb ook veel te doen, dus dat kan gewoon niet. Die dip duurt dan vaak een uur en daarna ben ik pas goed wakker, tot de klok van middernacht. Maar de volgende dag gaat het net zo.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Standaard elke dag op hetzelfde moment gaan slapen en opstaan. Dus ook in weekenden als je thuis bent gewoon om 10 of 11 uur naar bed gaan, en niet tot 11 in bed blijven liggen, maar een half uurtje max uitslapen. Dan gaat je lichaam zich hier vanzelf naar richten. Bij het opstaan in de winter kan een daglicht wekker hebben. Philips heeft een wekker die eerst je kamer verlicht, en dan pas afgaat. Zo krijg je lichaam een seintje: Ik moet zo wakker worden. En daarmee worden 'alle systemen opgestart' en ben je wakkerder. Geen alcohol drinken het laatste uur voor het slapen gaan Een leuk boek lezen voor je gaat slapen voor 10, 15 minuten helpt ook; Zo dring je gedachten weg, ontspannen je hersenen. Als je veel zorgen hebt: Schrijf wat je de volgende dag doen op, zodat je hoofd niet probeeert alles te onthouden

Probeer voor een bepaalde tijd op een vast tijdstip te gaan slapen. Daarnaast zet je je wekker ook altijd op een vast tijdstip. Ook moet je goed ontbijten en veel sporten. Succes!

Feitelijk is je probleem het in slaap komen. Alleen na een vakantieperiode is je probleem het ergste en het duidelijkst merkbaar/zichtbaar. Als je je dag/nachtritme wilt herstellen, is dat op zich wel mogelijk.. maar je moet er wel iets voor over hebben. Ik zal je zeggen hoe je je ritme weer kunt herstellen: Begin ermee 's avonds nooit koffie voorzien van cafeïne te drinken. Cafeïne houdt je namelijk wakker..het is een opwekkende/stimulerende stof. Neem dan ook geen cola..want daarin zit eveneens cafeïne in verwerkt. Dit even ter inleiding. Nu de eigenlijke prestatie.. Begin ermee je wekker 's morgens op c.a zes uur te zetten en stap dan ook meteen uit je bed. En doe dit elke dag. Doe alles wat je normaal doet, heel de verdere dag, nu ook. Maar ga in geen geval overdag slapen. Hoe moeilijk het ook is. Als je je dip krijgt rond 17.00 a 18.00 uur, ga dan even wat wandelen..en fris wat op. Ga 's avonds rond tien uur naar bed en concentreer je op fijne dingen. B.v. kun je gaan denken aan de jongen/het meisje op wie je verliefd bent. Ga zo ontspannen mogelijk op je rug liggen met je benen naast elkaar en je armen naast je lichaam. Probeer ook je handen en je voeten te laten ontspannen. De eerste dagen zul je nog niet veel resultaten zien..maar na een weekje of twee of wellicht iets eerder, zul je merken dat je langzaamaan in je dag/nachtritme begint te komen. Je gaat dan moe worden zo rond tien uur's avonds en je wordt uit jezelf wakker tegen zessen, 's morgens. Als je zover gekomen bent, kun je je wekker op de gewone tijd gaan zetten en kun je desnoods 's avonds een tikje later naar bed gaan. Hou dit ritme verder als regel aan..ook tijdens je vakantie en je zult voortaan heerlijk slapen.. Welterusten en..Groetjes, Ton

Wanneer uitgesproken avondmensen door hun specifieke slaap-waakritme problemen krijgen met slapen of in hun algemene functioneren, kan er sprake zijn van een verlaat slaapfasesyndroom. Globaal kun je dan 3 dingen doen: -Aanpassen aan je natuurlijke ritme, bijvoorbeeld door werk te zoeken waarbij je later kunt starten. -Proberen je ritme langzaam te verschuiven, waarbij je elke dag iets eerder opstaat en gaat slapen. Soms werkt dat goed, maar het werkt lang niet altijd. -In Ede kunnen ze precies meten hoe laat iemand melatonine begint te produceren (zie bron.) Aan de hand hiervan kan extra melatonine voorgeschreven worden, zodat iemand die dit van zichzelf veel te laat aanmaakt, toch op een normale tijd kan slapen. Als het een tijdelijk probleem is, zou je eerst af kunnen wachten: een verstoord slaapritme bij iemand die verder gezond is, herstelt eigenlijk altijd vanzelf. Ook lossen sommige huisartsen dergelijke problemen dan op door voor een aantal dagen slaapmedicatie voor te schrijven om het ritme te normaliseren, in de hoop dat daarna het lichaam het zelf weer oppakt. Hier is echter niet iedereen voorstander van. Altijd goed is het volgen van algemene slaaphygienische adviezen over de inrichting van je slaapkamer (stil, donkere gordijnen, goede ventilatie, niet te warm) en je eigen slaapgedrag (geen TV of PC voor het slapen, langzaam de dag 'afbouwen' met rustige activiteiten, de slaapkamer alleen gebruiken om te slapen en voor seks, geen alcohol of koffie voor het slapengaan, etc). Om het opstaan 's ochtends te vergemakkelijken, kun je gebruik maken van een lichtwekker: je slaapt dan al minder diep als het geluid afgaat. Ook het gebruik van een daglichtlamp kan helpen om je 's ochtends wakkerder te voelen. Mbt dutjes overdag verschillen de meningen: waar sommigen zeggen dat dit de problemen met inslapen verergeren, zijn er ook aanwijzingen dat korte slaapjes in de middag (korter dan 30 minuten) verkwikkend zijn en juist kunnen helpen, ook als iemand slaapproblemen heeft. Ik begrijp dat je dit probleem al langer hebt, dus ik zou echt adviseren het eens met je huisarts te bespreken, en eventueel te vragen om een doorverwijzing naar een slaapspecialist. Er zijn vele verschillende slaapstoornissen met elk hun eigen behandeling, en er is veel mogelijk op dit gebied. Slaap is belangrijk, dus als je hierdoor minder functioneert, denk ik dat het echt de moeite waard is hier goed naar te laten kijken door iemand die hier verstand van heeft.

Bronnen:
http://www.zgv.nl/afdelingen/62/melatonine...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100