Dat met die plaatjes is veel minder betrouwbaar dan met glaasjes voor de ogen.
Dit verschil is alleen wel erg groot. Ik zou adviseren om over een week ofzo nog een keer zo'n tweede meting te laten doen. Als dat erg verschilt met de meting van vandaag, eventueel een derde keer. Die eerste meting moet je eigenlijk niet meetellen dan, want die is gewoon minder betrouwbaar.
Gebruik je medicijnen? Dat kan soms een wisselende visus geven. Dat probleem heb ik ook gehad, geen enkele opticien kon een betrouwbare meting bij mij uitvoeren, en tussen een eerste en tweede meting zaten inderdaad flinke verschillen. Bij mij dan niet zozeer in sterkte, maar wel in de cilinder, en nog veel meer in de visus, die wisselde gewoon van amper 70 met beide ogen naar 120. Inmiddels gebruik ik die medicatie niet meer, en is m'n sterkte én visus weer stabiel.
Als je geen medicijnen gebruikt of een andere bekende aandoening hebt die grote verschillen kan verklaren, én er blijkt bij een vervolgmeting nog steeds een groot verschil in sterktes te bestaan, dan zou ik even bij de huisarts langsgaan voor een verwijzing naar de oogarts. Met twee verschillende metingen vind ik dat je niet echt kunt zeggen dat de meting een groot verschil laat zien omdat de methode van meten zo anders is, maar als je binnen dezelfde meetmethode ook een dergelijk groot verschil ziet, dan is dat wel een reden om even verder onderzoek te laten doen.