Kan de uitkomst van een oogmeting sterk verschillen?

Gister heb ik een oogmeting laten doen en kwam ik uit op -1 en -1.50. Vandaag nog een keer laten testen (ietjes uitgebreider via glaasjes voor de ogen. De eerste test was met een plaatje dat werd scherpgesteld). Nu kwam er opeens uit -1.25 en +0.50... kan het zo snel veranderen van min naar plus of is er iets mis gegaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had precies hetzelfde. Er zat bij mij ook 0.50 verschil tussen de twee metingen. Mij werd toen geloof ik verteld dat de eerste test alleen heel globaal de sterkte op meette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit geen verschil tussen van 0.50 maar van 1.50. (van min naar plus opeens). Is dat niet vreemd?

Antwoorden (4)

De tweede meting lijkt mij de meest verantwoorde,zeker als het door een oogarts gebeurd.Van de eerste meting heb ik zelfs nog nooit gehoord.Ik ga dan ook wel altijd naar de oogarts voor eventuele controles.
fremar
12 jaar geleden
Er kan wel degelijk verschil zitten op zo'n test, zeker wanneer je elders gaat dan bij een gediplomeerd oogarts.
Niet alle optiekzaken hebben een gediplomeerd oogarts in dienst, zeker niet de ketens.
Deze mensen krijgen wel degelijk een 'korte' gespecialiseerd opleiding doch je kan nooit (mits uitzonderingen) de kunde van een gediplomeerd oogarts evenaren in een korte opleiding.
Vandaar dat het geen overbodige luxe is om eerst naar een gediplomeerd oogarts te gaan voor een degelijke oogmeting en met die resultaten naar de optiek te trekken.
Goeie optiekzaken raden dit trouwens zelf ook aan doch vele mensen zien tegen dat geloop en de extra kosten op.
En toch, het loont wel degelijk om die tussenstap te nemen omdat je anders op relatief korte tijd alweer een nieuwe test moet laten doen en bijgevolg ook opnieuw een nieuwe bril of nieuwe glazen dient aan te kopen.
Je kan ook een bijkomende test laten doen in een andere optiekzaak.
Zo ben je zeker van glazen die jouw zicht écht ten goede komen.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele opticien heeft een oogarts in dienst. Dat is een specialist in een ziekenhuis. Zo iemand heet een optometrist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, ik wilde al zeggen. Een oogarts werkt echt niet bij een optiekzaak. Die voert o.a. complexe oogchirurgie uit in het ziekenhuis. Ook op de poli doet die trouwens zelf geen oogmetingen doorgaans, dat doet de optometrist. De betere optiekzaken hebben vaak wél een optometrist in dienst, en het loont zeker de moeite naar zo'n beter optiek te gaan wanneer je een moeilijk te meten sterkte hebt.
het kan idd anders zijn, maar vind het wel raar dat het van min naar plus gaat, nu niet dat het zo grote getallen zijn maar toch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat met die plaatjes is veel minder betrouwbaar dan met glaasjes voor de ogen.

Dit verschil is alleen wel erg groot. Ik zou adviseren om over een week ofzo nog een keer zo'n tweede meting te laten doen. Als dat erg verschilt met de meting van vandaag, eventueel een derde keer. Die eerste meting moet je eigenlijk niet meetellen dan, want die is gewoon minder betrouwbaar.

Gebruik je medicijnen? Dat kan soms een wisselende visus geven. Dat probleem heb ik ook gehad, geen enkele opticien kon een betrouwbare meting bij mij uitvoeren, en tussen een eerste en tweede meting zaten inderdaad flinke verschillen. Bij mij dan niet zozeer in sterkte, maar wel in de cilinder, en nog veel meer in de visus, die wisselde gewoon van amper 70 met beide ogen naar 120. Inmiddels gebruik ik die medicatie niet meer, en is m'n sterkte én visus weer stabiel.

Als je geen medicijnen gebruikt of een andere bekende aandoening hebt die grote verschillen kan verklaren, én er blijkt bij een vervolgmeting nog steeds een groot verschil in sterktes te bestaan, dan zou ik even bij de huisarts langsgaan voor een verwijzing naar de oogarts. Met twee verschillende metingen vind ik dat je niet echt kunt zeggen dat de meting een groot verschil laat zien omdat de methode van meten zo anders is, maar als je binnen dezelfde meetmethode ook een dergelijk groot verschil ziet, dan is dat wel een reden om even verder onderzoek te laten doen.