Als je het hele jaar geen zorgkosten hebt gedeclareerd, krijg je dan het geld terug?

Ik betaal per maand zo'n €95 aan zorgverzekering, maar heb nooit gebruik gemaakt van een huisarts, medicijnen, eigen risico of iets anders. Weggegooid geld dus is dit scheve zorgstelsel.

Is er een manier om dit terug te krijgen, anders moet ik voor komend jaar maar geen verzekering nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan krijg je een ongeluk volgend jaar, zonder verzekering. Dan moet je alle kosten zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, geen verzekering nemen is geen optie, zorgverzekering is verplicht. Wel kun je kiezen voor een veel hoger eigen risico, waardoor je kosten gedrukt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heet solidariteit, jij betaalt met je perfecte gezonde lichaam mee aan de kosten van ons kneusjes. Het heeft iets te maken met 'maatschappij' in de zin van 'samenleving' geloof ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lenny, bedankt voor de zorg afgelopen jaar!

Antwoorden (5)

Nee je krijgt geen geld terug. maar er kan ook een jaar komen dat je misschien wel een huisdokter en een ziekenhuis en een operatie enz nodig hebt. Dat is nu eenmaal het karakter van een verzekering je betaald maar je hoop het nooit nodig te hebben maar als je het wel nodig hebt ben je blij dat je verzekert bent.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee dat krijg je neit terug. En nee, je kan niet besluiten om voor volgend jaar geen verzekering te nemen. Die verzekering is verplicht. Je hebt normaal gesproken slechts weinig aan een verzekering. Deze heb je zodat je in geval van echte problemen niet meteen je huis moet verkopen om de zorg die je nodig hebt te betalen (Of nog erger: Je geen geld hebt en dus geen zorg krijgt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt je geld inderdaad niet terug. Er is geen manier om dit terug te krijgen. Je bent overigens verplicht om een basisverzekering af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kun je niet terugkrijgen. En de basisverzekering voor ziektekosten is verplicht. Je kunt dus niet besluiten om je volgend jaar maar niet te verzekeren. En je betaalde premie is ook geen weggegooid geld: bij een verzekering werkt het zo dat iedereen die premie betaalt inlegt in een grote pot, en uit die pot worden de kosten betaald voor de mensen die dat nodig hebben. Het is dus niet zo dat je betaalt voor jezelf en dat de premie die je over een jaar betaald hebt een soort spaarpotje is. Nee: jij betaalt voor iedereen, en iedereen betaalt voor jou. Als jij ooit zorg nodig hebt, krijg je dat ook vergoed. Ook als je veel meer zorg nodig hebt dan wat je ooit aan premie hebt betaald.

Het stelsel dat wij in Nederland hebben, is gebaseerd op solidariteit: als gezonde mensen geen zorgverzekering zouden hebben, zou de zorg van zieke mensen onbetaalbaar zijn. Daarom is die situatie ook hypothetisch, want de basisverzekering is dus verplicht. Daarbij kan niemand voorspellen wanneer hij wel of niet medische zorg nodig zal hebben. Gezondheid is niet te voorspellen. Ook jij kunt volgend jaar een been breken of een auto-immuunziekte krijgen.

Wanneer je geen gebruik maakt van zorg, dan is datgene wat je 'koopt' van je premie, de zekerheid dat je de noodzakelijke zorg vergoed zult krijgen wanneer je dat nodig hebt. Dat is toch wel prettig. In landen waar sommige mensen onverzekerd zijn, gaan hele gezinnen failliet als er iemand ziek wordt. Kijk maar naar Amerika als voorbeeld: de kosten van noodzakelijke zorg, kunnen oplopen tot vele tienduizenden euro's voor één zieke, of voor één ongeval. Dat is onbetaalbaar voor de meeste mensen, en zij moeten dan onmogelijke keuzes gaan maken tussen hun gezondheid en eten voor hun kinderen, bijvoorbeeld. Gelukkig zul jij nooit in die positie komen, dankzij ons verzekeringsstelsel.

Maar eigenlijk het je toch een verzekering sowieso in de hoop dat je er geen gebruik van zult hoeven maken? Claim jij ook elk jaar de premie van je brandverzekering terug, omdat je huis dat jaar weer niet is afgebrand? Of rijd je nog even - geheel per ongeluk - wat auto's kapot omdat je dat jaar nog geen gebruik hebt gemaakt van je WA-verzekering, en het anders weggegooid geld is?

Wat je wél kunt doen als je verwacht geen kosten te maken, is kiezen voor een hoog vrijwillige eigen risico. Dan betaal je minder premie, maar moet je er wel rekening mee houden dat áls jou iets overkomt, je de eerste paar honderd euro zelf moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi verwoord Lies +
Nee, je krijgt geen geld terug.

Wees blij dat je je eigen risico niet hebt hoeven aanspraken.
Veel mensen betalen bovenop die basisverzekering nog een heleboel extra kosten: medicijnen die niet vergoed worden, eigen risico, etc.

En waarom ben je verzekerd?
Voor het geval ALS.....

Je hebt toch ook je huis verzekerd? Dus omdat het dit jaar niet is afgebrand, hoef je volgend jaar die verzekering niet? Want die verzekering was weggegooid geld.
Ga maar eens na welke verzekeringen je allemaal hebt en hoe blij je bent dat je die nooit hoeft aan te spreken.

Als jij zou besluiten je niet te verzekeren, mogen wij jou dan gewoon dood laten gaan op straat, na een ongeluk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ga maar eens na welke verzekeringen je allemaal hebt en hoe blij je bent dat je die nooit hoeft aan te spreken." .. zoals een overlijdensrisicoverzekering. Verdorie, ik ben dit jaar weer niet dood gegaan! Dan kan ik beter m'n verzekering maar opzeggen, wat een weggegooid geld! :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies12: LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, goed antwoord, alleen die laatste zin had niet gehoeven van mij.