Ik heb echt hulp nodig met het kiezen van een goede én betaalbare zorgverzekering. Wie kan daar bij helpen?zie uitleg.

Ik heb nu een zorgverzekering en betaal 133,50 per maand. Wat ik best veel vind. Ik vind het zo lastig om iets anders te zoeken. Er staat veel over psychische zorg. Hoeveel consulten je vergoed wilt krijgen. Ik kan me niet heugen dat ik dat bij mijn huidige verzekering heb aangegeven. ik kom regelmatig bij de psycholoog en heb nog nooit een rekening gehad. En hoe zit het met tandarts verzekering. Als er staat 75 % max 250 euro. Wat word hiermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is ook idd erg moeilijk. Met de tandarts verzekering bedoelen ze dat je 75% vergoed krijgt van de rekening na een controle en/of een behandeling. Deze vergoeding gaat tot max € 250 euro. Dus als je de eerst keer bij de tandarts komt en je krijgt een rekening van €180 euro
dan krijg je 135 euro vergoed. Als je dan nog een keer een rekening in dat jaar krijgt bv. van 240 euro dan krijg je eigenlijk 180 euro (75%) terug maar dan kom je boven de 250,-- dus dan krijg je nog maar 115 euro vergoed.

Een basisverz. zit meestal rond de €105,-- dan kun je vaak nog ergens via wat collectieve korting krijgen Ik zelf heb Agis en de collectiviteit via de postcodezorgverzekering en mijn dochter heeft bij interpolis via student de collectiviteiten korting.
Het meeste word wel in de basisverz. vergoed soms heb je in een aanvullende mss net 5 fysio behandelingen meer vergoed maar betaal je wel 15 euro in de maand meer.
Dus als je geen uitzonderlijke zorg nodig bent, heb je volgens mij helemaal geen aanvullende verzekering nodig.
maar jha het blijft gokken en een keuze nemen en dan afwachten of je de goede hebt gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/belangrijk-aanvullende-verzekering.270498
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens op stappen plan
zorgverzekering.
in het algemeen dagblad
van vandaag.
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je op dit moment tweedelijns psychologische hulp (je kunt het even vragen bij je psycholoog). Deze wordt volledig vergoed vanuit de basisverzekering, daarom krijg je geen rekeningen en gaat de rekening rechtstreeks naar je zorgverzekeraar. Als je eerstelijns psychologische zorg krijgt, dan is er een maximum aan consulten EN betaal je een eigen bijdrage per sessie.
Voor de tweedelijns psychologische zorg zal je in 2012 evenmin een rekening krijgen, met uitzondering van de eigen bijdrage die vanaf 01-01-2012 geldt. Deze eigen bijdrage is 100 euro voor korte trajecten en 200 euro voor langere trajecten.
Als jouw verwachting is dat je volgend jaar ook tweedelijns psychologische zorg zal krijgen en geen eerstelijns hulp (en in principe is het logisch dat je bij de tweedelijn blijft) dan is het voor jou niet nodig om extra consulten eerstelijns psychologische zorg bij te verzekeren via een aanvullende verzekering. De tweedelijns zorg zit immers al in de basisverzekering, zonder beperking op een aantal consulten.

Een basisverzekering is sowieso verplicht. Of je een aanvullende verzekering afsluit danwel een aanvullende tandartsverzekering, hangt af van twee dingen:
1 de kosten die je verwacht te maken / de hulp die je verwacht nodig te hebben
2 de kosten die je verwacht te kunnen dragen / hoeveel geld je kunt opbrengen mocht dat nodig zijn
Als je bijvoorbeeld inschat dat je waarschijnlijk niet vaak naar de tandarts hoeft in 2012, maar zeker weet dat je het niet zal kunnen betalen als dat wel het geval is, is bijverzekeren alsnog een goed idee.

Via de diverse vergelijkingssites kan je een idee krijgen van de mogelijkheden en verschillen tussen de aanvullende pakketten. Zorg in elk geval dat je een pakket kiest dat past bij de zorg die jij verwacht nodig te hebben.

Overigens kan je bij veel zorgverzekeraars collectieve korting krijgen via bv. je werkgever, je bank, je sportschool of je vereniging. Soms kan je ook korting krijgen omdat je student bent, niet rookt of vegetarisch eet. Het is de moeite waard om hier even naar te kijken, het kan je veel geld schelen.