Heeft iemand effectieve tips bij hevige buikpijn t.g.v. een spastische darm ?

Mijn dochter heeft regelmatig ernstige buikklachten door een spastische darm. Heeft er iemand tips ? Ze heeft ook een bult op haar buik, daar waar de ontlasting 'vast' zit. Uiteraard zijn we al diverse keren naar de huisarts geweest, maar de voorgeschreven middelen helpen niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

Pfff Heb de zelfde kwaal,medicijnen helpen
niet, je moet eigenlijk altijd afwachten,
wanneer het minder wordt.
Als een probaat middel heb ik ondekt
om mijn buik warm te houden.
K,heb een pitten zak gekocht, in de
magnetron,en op m,n buik.
Geeft duidelijk verlichting.
Ik zou zeggen proberen!
Suc6
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
heeft nog eerder met spanning te maken.
dan wat je eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar. Dat is misschien bij jou zo, maar bij elk mens is het verschillend. Bij mij heeft het meer met eten te maken, aangezien ik heeeel vaak spanning voel, maar de laatste paar maanden nauwelijks meer last van de PDS heb.
http://www.darmkracht.nl/oorzaak_prikkelbare_darm/

Lees deze site eens door. Misschien herken je er iets in en
kan je er iets van opsteken qua eetgewoontes. Is een interessante site.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb (voor mezelf) met interesse de link gelezen, goeie tip! Komt idd. geloofwaardig over. Heb je er zelf ervaring mee?
amc
12 jaar geleden
Nee, gelukkig niet. Mijn man heeft er wel last van gehad en bij hem verbeterde het door de voeding aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok merci. Maar hij heeft dat 'dieet'(van die link) dus niet geprobeerd?
Ik weet niet wat ze tot nu toe aan medicatie heeft geprobeerd, maar het klinkt alsof ze van tijd tot tijd behoorlijk last heeft van obstipatie. Veel laxeermiddelen die je zonder recept kunt kopen, werken door prikkeling van het darmslijmvlies. Die hebben relatief veel bijwerkingen, en zijn niet geschikt bij langdurige klachten. De huisarts kan verschillende middelen voorschrijven die op een andere manier werken. Wat goed werkt is soms even een kwestie van uitproberen. Als één bepaald middel niet werkt of zelfs klachten verergert, kan een middel dat anders werkt soms uitkomst bieden. Verder is het bij obstipatie natuurlijk goed om voldoende te bewegen, ruim voldoende te drinken, en te letten op de vezelinname.

Het behandelen van de obstipatie zal al verlichting geven, maar daarnaast is er nog wel meer mogelijk. Klachten van een prikkelbare darm verschillen erg per patiënt. Soms zijn er bepaalde voedingsmiddelen die bij iemand de klachten aanwakkeren. Het bijhouden van een eetdagboek samen met een pijndagboek kan daar zicht op geven. Een diëtist kan helpen om samen met haar uit te zoeken of er voedingsmiddelen zijn waar ze erg op reageert, en om nav daarvan een gezond dieet samen te stellen.

Er is ook medicatie specifiek tegen darmkrampen. Het effect daarvan is twijfelachtig en nooit echt aangetoond, maar sommige patiënten ervaren een duidelijke verbetering van hun klachten. Bij een prikkelbare darm speelt bijna altijd stress ook een rol bij verergering van de klachten, het kan dus goed zijn om te proberen hier wat meer vat op te krijgen. Eventueel kan aanvullende behandeling gericht op stressvermindering ingezet worden.

Voor de momenten dat ze heel veel pijn heeft: warmte is vaak erg effectief. Juist bij darmkrampen werkt dat ontspannend, en een warme kruik of pittenzak kan dan ook wonderen doen. Ook beweging helpt vaak, en kan bovendien helpen de ontlasting wat op gang te brengen. Indien noodzakelijk zou ze paracetamol of een andere pijnstiller kunnen proberen om de pijn te verminderen op momenten dat ze veel pijn heeft.

Lukt het nu niet om de klachten onder controle te krijgen, en kan de huisarts weinig meer doen, dan kan die haar natuurlijk doorverwijzen naar een internist of MDL-arts. Sommige ziekenhuizen hebben tegenwoordig speciale spreekuren voor patiënten met dit soort klachten, een "buikpijnpoli" of een poli voor functionele buikklachten bijvoorbeeld. Dan kan meteen gekeken worden of er voor de obstipatie nog meer mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen let goed op de voeding van uw dochter dat kan ook zeker schelen en een warme kruik werkt ook meestal goed. Probeer ook niet te vaak van eten te verwisselen alles door elkaar eten kunnen je darmen ook van slag brengen na 9 uur 's avonds zou ik ook zeker niet meer iets eten. Probeer bij erge verstopping microlax dat helpt tegen de pijn en werkt na 20 minuten en dan gaat het alles eruit gooien wat vast zit, vraag het aan uw huisarts.

Strekte met uw dochter en komt er geen verandering in dan zou ik zeker terug gaan naar de dokter. Bij mij zeiden ze ook dat ik een spastische darm had en waarschijnlijk heb ik de ziekte van Crohn het is bij mij ook al een paar keer goed mis gegaan. Ze zeggen heel gemakkelijk dat je een spastische darm heb, dus leg je er niet te snel bij neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik kan je het gebruik van symbion forte aanraden. Dat zijn capsules die vrijwel meteen rust brengen in je buik waardoor je ook beter gaat poepen. Het heeft mij geweldig geholpen. Ik neem ze nu nog steeds in een onderhoud dosering om ervoor te zorgen dat ik niet meer terugval. Ik heb geen buikpijn / buikkrampen meer en heb geen andere klachten meer. Succes ermee.