Krijg je alleen thuiszorg als je chronisch ziek bent?

Ik hoor net van een vriendin die binnenkort geopereerd moet worden en een tijdje uit de roulatie zal zijn, geen recht heeft op thuiszorg, om dat het tijdelijk is, moet je dan persé chronisch ziek voordat je hier recht op hebt? Terwijl ze twee kinderen heeft en haar man kan toch ook niet twee maanden lang vrij nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

helaas wel.. ik ben vanaf volgende week ook 8 weken uit de running en heb dat vandaag allemaal uitgezocht..
Zolang er nog iemand in de omgeving is, en dat hoeft niet haar man te zijn, die het een en ander kan opvangen krijgt ze niemand in huis.. In sommige gevallen en die worden apart bekeken, kan ze hulp krijgen bij douchen en aankleden en dergelijke maar ik krijg dat bijv. ook niet omdat mijn partner me 's morgens of 's avonds ook even kan helpen voor hij gaat werken...Ze moet navragen bij de de transfer-verpleegkundige in haar ziekenhuis wat voor haar een mogelijke indicatie voor hulp zouden kunnen zijn maar ik schat de kans erg klein in...

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even ter aanvulling: veel gemeenten hebben een afdeling die heet Loket van A tot en met Z.. en die verstrekken ook alle info mbt tot thuiszorg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, juist ook als je tijdelijk uitgeschakeld bent door ziekte of ongeval heb je recht op tijdelijke thuishulp. Zo heb ik zelf een poosje voor een dame gezorgd die beide polsen had gebroken (ook geen lolletje trouwens) en een poosje hulp gehad toen ik een gescheurde tussenribspier had (dan kun je ECHT geen kant meer op , met een baby van vier maanden). Dat is dan wel weer een ander potje, en vaak acuut, dus er moet een beetje een mouw aan gepast worden (ik had een GGVer die hier liep te poetsen ij gebrek aan alfahulp, maar dat maakte niet uit voor mij). Kaart het zeker op tijd aan (kan bijvoorbeeld via het ziekenhuis).

Het zou natuurlijk kunnen dat dat allemaal inmiddels veranderd is en je bij een geplande operatie zelf hulptroepen moet regelen, maar ik maak me heel sterk dat daar niet nog steeds een potje voor is. Ze moet in elk geval asap contact opnemen met het regionaal incidatieorgaan. Niet wachten tot het te laat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor,dat is beslist niet waar. Mijn dame wordt in November voorzien van een kunstknie en als er geen andere hulp aanwezig is,komt de thuiszorg gewoon aan huis. Het kan natuurlijk in een bepaalde regio zo druk zijn,of een gebrek aan personeel heersen,dat ze die matregel moeten nemen,maar dan wordt je toch tijdelijk in een verpleeginrichting geplaatst dach ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je bedoeld dat je vriendin ondersteuning in huis nodig heeft, hetgeen valt onder huishoudelijke zorg. Dit wordt tegenwoordig niet meer geregeld door de ziektekostenverzekeraar, maar door de gemeente. Dat is sinds 2 jaar veranderd.
Met het verplaatsen van de indicatie van huishoudelijke hulp naar de gemeente is ook het budget ernstig verminderd en zijn strenge eisen aan de huishoudelijke hulp gesteld. Zo wordt van je partner verwacht dat die de huishoudelijke klusjes op zich neemt en krijg je alleen nog maar hulp als je geen partner of kinderen hebt en geen of nauwelijks inkomen.
In België bijvoorbeeld wordt huishoudelijke hulp helemaal niet meer vergoed, dat zal denk ik in nederland ook gaan gebeuren.

De man van jouw vriendin heeft recht op kortdurend zorgverlof om jouw vriendin en kinderen te helpen. De duur van het kortdurend zorgverlof is wettelijk vastgesteld op 4 weken en de beloning is dan minimaal 70% van het loon.
Dus het lijkt mij een duidelijke situatie....... manlief moet de handen uit de mouwen gaan steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is tegenwoordig erg moeilijk om aanspraak te maken op thuiszorg.
Eigenlijk kan het alleen met voldoende indicatie. Zolang je nog een beroep kunt doen op familie, vrienden en kennissen dan zal men daar op aansturen.

Kun je echter aantonen dat het voor al deze groepen niet mogelijk is dan zou je in aanmerking kunnen komen en dan waarschijnlijk alleen voor het hoog nodige.

Zelf hebben we het wel gehad. Mijn partner had bekkeninstabiliteit en was net bevallen van onze tweede.
Doordat ik slecht sliep omdat beide kinderen veel wakker waren 's-nachts en ik hierdoor een chronisch slaap te kort opbouwde, het gehele huishouden moest doen inclusief verzorging van baby en het halen en brengen van de oudste naar de opvang en hiernaast ook nog een full-time baan had waar ik verplichtingen had heeft men besloten om 4 uur per dag bij te springen in het huishouden.
Het heeft wel hemel en aarde gekost om dit voor elkaar te krijgen. Een plus was dat de familie 20 (schoonouders)en 170 km (overige familie) van ons vandaan woont, mijn schoonmoeder ook haar handen vol heeft aan haar echtgenoot die 2 hart operaties en een hersenbloeding te verhapstukken had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee thuiszorg is niet alleen voor chronisch zieken. De reden dat jouw vriendin geen thuiszorg krijgt is dat ze een gezonde partner heeft die het huishouden kan doen. De grote klussen kunnen daarnaast ook uitgesteld worden en dat is tweede reden dat ze geen tz krijgt

Lijkt niet eerder maar zo zijn de nieuwe regels.

Ter info. Ik bm chronisch ziek en krijg beperkte thuiszorg