Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Cataract (staar); één oog meer aangetast dan het andere oog.?

Cataract ontstaat aan beide ogen maar meestal wordt het ene oog meer aangetast dan het andere.

Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

2 ogen zullen volgens mij nooit exact hetzelfde zijn, Dat is hetzelfde als mensen een bril dragen beide ogen hebben niet exact dezelfde afwijking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onze medische wetenschappers zijn knap, maar weten zeker nog niet alles. Zo kennen we niet eens de oorzaak van cataract. En weten dus ook geen antwoord op jouw vraag, helaas.
(Lees meer...)
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De oorzaak is wel bekend. De ooglens is opgebouwd uit een lenskern, die omgeven wordt door de lensschors. De lensschors bestaat uit cellen die eiwitvezels vormen. Deze eiwitvezels blijven levenslang groeien en vormen de lenskern. Omdat de vezels blijven groeien, wordt de lenskern bij oudere mensen steeds dikker en verliest hij uiteindelijk zijn helderheid (en z'n elasticiteit). Wanneer hierdoor het zien wordt verminderd, is er sprake van kerncataract. Wat ik alleen opmerkelijk vind is dat 'k lees dat meestal één der ogen meer wordt aangetast dan de ander..
AWM
16 jaar geleden
Mja, dat is wat er gebeurt. Maar waarom dat bij tientallen procenten ouderen *niet* gebeurt snappen we niet. Noch wat het proces aanstuurt.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Iedereen ontwikkeld staar al vanaf de tienerjaren alleen heeft niet iedereen er last van. Waarom de eiwitvezels levenslang blijven groeien weet ik niet, feit is dat het gebeurd en dat dat de staar veroorzaakt. In ieder geval bij kerncataract.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing