Wat vind jij dat er moet gebeuren met een arts die een medische fout maakt met alle gevolgen van dien?

mijn moeder is 10 jaar gelden (48) jaar door een medische fout.Tijdens een onderzoiek ging het helemaal mis en is ze dus overleden.
Deze arts is in dat ziekenhuis daarna weggegaan,maar zal welicht in een ander ziekenhuis zijn werk weer voortzetten.Ik vind dit onterecht.wat vind jij daarvan?wat moet er dan gebeuren met zo`n arts?Ook heeft de arts een totaal ander rapport(verslag) gemaakt dan hij ons heeft verteld.daar komt bij dat er 2 x sectie verrricht is(er was beslag gelegt op mijn moeders lichaam door de politie) en mijn moeder dus door een onnatuurlijke dood is overleden.Een eerlijk antwoord of ecxuus hebben we nooit gehad,laat staan een schade vergoeding.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zolang een arts uitkomt voor zijn fouten en durft excuses te maken, vind ik niet dat hij de rest van zijn leven gestraft dient te worden. Als een arts echter de waarheid probeerd te verdoezelen, en zijn verantwoordelijkheden naar de familie niet durft te nemen, dan is het een heel ander verhaal, en vind ik een strafrechtelijke procedure op zn plaats!

Dit was een algemeen antwoord, op jouw geval in gaan is te gecompliceerd. Ik snap dat je er mee opstaat en mee naar bed gaat, waarschijnlijk nog bijna elke dag! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is heel vervelend voor de familie & persoon in kwestie als er een fout wordt gemaakt.

Een vraag aan jou: Ben jij foutloos?

In heel veel situaties is een fout niet rampzalig. Echter, in een medische situatie vaak wel. Daarom staan artsen onder nauwkeurig toezicht, en worden onnatuurlijke dood gevallen grondig bekeken. Als blijkt dat er opzet in het spel is, danwel een bewust foute conclusie doorgezet is dan heeft dat consequenties voor een arts. Echter, elke mens maakt fouten. Dat hij daar nooit excuses voor gemaakt heeft is niet netjes. Hier schadevergoedingen aan hangen is onwenselijk. Ik zal uitleggen waarom:

Nu gaat het om eensterfte geval. Heel vervelend, en wellicht voorkombaar. De volgende keer gaat het om een patient die aangereden is, en in een coma ligt. Per direct medische hulp nodig. Echter, als je schade-claim cultuiur krijgt, krijg je ook meteen verantwoordelijkheids contracten: Oftewel: Er wordt geen medische hulp meer gegeven tot de patient of wettelijke verantwoordelijke voor de patient een contract heeft getekend. In dit contract gaan ze akkoord met medisch handelen, en accepteren ze dat er dingen fout kunnen gaan. Met als gevolg vertragingen in de behandeling van noodsituaties, waar elke seconde telt.

Dus: Prima als de arts gewoon weer een baan krijgt. En nee. Ik vind niet dat je schadevergoedingen kan verwachten, maar een excuus van de arts in kwestie was wel netjes geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zullen jullie geschrokken zijn en dan na het overlijden te maken moeten krijgen met beslaglegging op je moederslichaam. Het is nu 10 jaar geleden en vrees dat er nu niets meer aan te doen is.

Als een arts een hele grove fout maakt en het is bewezen zal hij moeten voorkomen en de hele procedure zal moeten worden nagelopen. Is dit bewezen dan zal hij voor een aantal jaren zijn functie niet meer mogen uitoefenen en bij meerdere fouten helemaal niet meer.

Het vervelende is dat een arts werkt met een heel team en dan zou het hele team hier niet oplettend zijn geweest of allemaal dezelfde fout hebben gemaakt.

En dat is heel moeilijk te bewijzen.

Een eerlijk antwoord of excuus hebben jullie nooit gehad, neem aan dat jullie hier wel op aan hebben gedrongen.

Helaas maken meerdere artsen fouten en is het moeilijk te bewijzen. Een arts is ook maar een mens, maar 1 fout kan fataal zijn. En daarom is dat van artsen heel erg moelijk te accepteren. Ook moeten zij de medische eed afleggen.

Misschien dat je nog eens wat meer informatie kan inwinnen in de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt een globale vraag aan de hand van een specifiek geval... Dat is niet te beantwoorden, helaas...
Of ik zeg er globaal wat op, of ik zeg vertel me jouw verhaal en ik zal antwoorden op jouw specifieke situatie...

Maar om globale uitspraken te ontlokken voor een specifieke gaat te ver en doet geen recht aan de waarheid, waar je naar vraagt...

In jouw specifieke geval, kan ik zeggen, heel pijnlijk, maar ik ga ervan uit dat de medische mensen hun best deden, als ze het beter hadden kunnen doen dan hadden ze dat wel gedaan...

En globaal zeg ik, als iemand een fout maakt dan moet hij naderhand de verantwoording (blijven) nemen, met alle gevolgen van dien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 11 jaar geleden hetzelfde meegemaakt.
Vlak na het overlijden van mijn vader hebben mijn zus en ik geprobeert om uit te zoeken wat we tegen de gemaakte fouten konden doen.
Uiteindelijk hebben wij proffessor Smalhout aangeschreven.
Die vertelde ons dat het een ellelange weg zou gaan worden, die waarschijnlijk nog meer verdriet en financiele kosten met zich mee ging brengen.
Dat het heel erg moeilijk was om je gelijk te proberen te halen. Waarschijnlijk zou het op z'n hoogst een berisping voor die arts worden. Hij zei toendertijd, je krijgt je vader er nooit meer mee terug. Door al die moeite, inspanning en verdriet kom je ook niet toe aan rouwverwerking. Wij hebben de handdoek toen maar in de ring gegooit en hebben ons aan de wijze woorden van onze vader gehouden.
Hij zei altijd: op de dag dat je geboren wordt, staat je sterfdag vast. En als het je tijd is ga je.
Daarbij komt, dat er geen enkele vergoeding het gemis kan wegnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is uiteraard zeer rot dat dat heeft moeten gebeuren, maar artsen zijn ook mensen, en mensen maken nou eenmaal fouten. daarmee probeer ik natuurlijk niet de gevolgen goed te praten, maar het is wel zo.