Autisme wordt niet minder.
Maar je leert natuurlijk heel veel naarmate je ouder wordt. Daardoor kan je beter met je autisme omgaan en zijn de beperkingen, die je eerder ervaren hebt, minder.

Toegevoegd na 13 minuten:
Voor alle duidelijkheid: mijn antwoord betreft mensen met een wat men een "milde vorm" van autisme noemt.
Ik ga ervan uit, dat de vraagstellier het ook over deze vorm van autisme heeft.

Toegevoegd na 13 minuten:
Vraagstellier = vraagsteller....sorry ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste inzichten geven aan dat mensen met een autistische contactstoornis veel langer door-ontwikkelen in hun sociale vaardigheden dan mensen zonder autisme.

Bij mensen met autisme zijn de sociale vaardigheden pas rond hun dertigste optimaal ontwikkeld. Je zou dus kunnen stellen dat autisme minder 'erg' wordt naarmate je ouder wordt.

De meeste mensen met autisme zijn wel in staat om te leren over hun eigen sociale gedrag, ze hebben alleen veel meer 'leermomenten' nodig voordat het blijft hangen. Op die manier wordt autisme ook minder 'erg' naarmate je ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder wordt het niet, maar het wordt anders. Je gedachtegang wordt anders als je ouder wordt en je begrijpt veel meer. Het is per persoon verschillend hoe ze ermee omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het wordt niet minder. Als mensen met autisme ouder worden, veràndert het patroon van autisme. Sommigen worden sociaal actiever, anderen ontwikkelen spraak, nog anderen lijken net weinig vooruitgang te boeken.

Ook mensen met autisme veranderen op basis van hun ervaringen. Een typisch voorbeeld is het verbleken van het autisme: soms ziet men dat het autisme minder zichtbaar of subtieler wordt, naarmate iemand opgroeit. Er is dan niet minder sprake van autisme, wel is het minder opvallend.

Ook andere factoren spelen een rol, zoals de aard van bijkomende handicaps, (er zijn bijvoorbeeld blinde mensen
met autisme) en de omgevingsfactoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het minder problematisch wordt hangt waarschijnlijk af van de hoeveelheid training die iemand krijgt of doet.
De hersenen kunnen heel veel leren.