Zou je door straling van TV, CD speler of andere apparaten als ze uit staan, slecht kunnen slapen 's nachts?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens vele studies kan dit inderdaad het slapen beïnvloeden, echter zijn er ook weer studies die dit tegenspreken. Omdat dit ook per persoon verschillend is is hier geen "correct" antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Tv of Cd speler straalt niet. Een Dect draadloze telefoon wel en een GSM telefoon ook, zij het wat minder dan een Dect. Sommige mensen zijn hier gevoelig voor en het is dan aan te raden deze telefoons niet in de buurt van je bed te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een apparaat echt uit staat, komt er geen straling af.

Een televisie die op standby staat, produceert nog wel enige elektrische velden. Die zijn uiterst zwak, en ook nog eens laagfrequent. Voor zover bekend hebben zulke velden geen invloed op het lichaam.

Hetzelfde geldt voor andere apparaten die met een stekker in het stopcontact zitten.

Een mobieltje straalt alleen als het wordt gebruikt. Een mobieltje dat in standby staat, straalt niet - waarom zou het ook? Stralen zou alleen maar energie kosten.

Toch kan een mobieltje dat in standby staat, de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. Dat komt dus niet door de straling, want die is er niet. Hoe komt het dan wel?

Dit blijkt te komen doordat jij, als slaper, alerter bent wanneer je weet dat er elk moment een SMS-je zou kunnen komen. Die kennis zorgt ervoor dat je later inslaapt en dat je lichter en korter slaapt dan anders.

Als jij uit ervaring weet dat je 's nachts nooit SMS-jes krijgt, zul je wel goed en diep slapen, omdat je dan van jezelf niet alert hoeft te zijn.

--

Kortom: het korte antwoord op je vraag is: nee, die apparaten hebben geen invloed op je slaap. Het wat langere antwoord is: er is toch enige invloed, maar dat komt niet door het apparaat, maar door je eigen psyche.
Cryofiel