Welke effecten zijn er te verwachten als we in een bacterie vrij wereld zouden leven?

Veel mensen hebben het idee dat we bacterien moeten bestrijden, al dan niet een aangepraat idee.
Vandaar mijn vraag, wat als alle bacteriën zouden verdwijnen, theoretisch want het lijkt me onmogelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bacteriën vervullen enorm veel essentiële functies. Heel veel bacteriën leven in de bodem, sommigen daarvan binden stikstof, wat essentieel is voor de plantengroei. Zonder bacteriën dus (op termijn) ook geen planten. Dan zijn er veel bacteriën betrokken bij het verteren van voedsel, te beginnen met de herbivoren. Zonder bacteriën kunnen die een belangrijk deel van hun voedsel niet gebruiken. Buiten het lichaam zorgen bacteriën voor afbraak van enorm veel stoffen, ook vervuilende stoffen. Dat is essentieel voor de kringloop van de diverse elementen. Veel mensen schijnen bang te zijn voor bacteriën, maar veruit de meeste bacteriën zijn goed voor mens en milieu. Er zijn er eigenlijk maar een paar die slecht zijn en daarvan zijn er een paar ronduit gevaarlijk. Voor de huis-tuin- en keuken bacteriën hoeven we helemaal niet bang te zijn; ze helpen zelfs bij het versterken van ons immuun systeem.

Het doden van alle bacteriën is natuurlijk maar een gedachte, want het is volstrekt onmogelijk om alle bacteriën te doden. Zelfs niet als we alle atoombommen op de wereld zouden loslaten, en de zee zouden veranderen in een poel van bleekwater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In en op het menselijk lichaam zitten meer bacteriecellen dan menselijke cellen.

Kijk eens in de spiegel. Weet dat jij daar staat, en dat er ook een hoop bacteriën zijn. Realiseer je dan: de bacteriën zijn in de meerderheid! Met overmacht zelfs!

Met andere woorden: zonder bacteriën zouden wij geen overlevingskansen hebben.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is nu iniedergeval (wie weet wat de toekomst ons gaat brengen) inderdaad onmogelijk om in een bacterievrije wereld te leven. Wij bevatten zelf ook een heleboel bacteriën die meestal nog gunstig zijn voor ons afweersysteem ook. Wanneer wij in een bacterievrije wereld zouden leven zou je verwachten dat we minder snel ziek zouden worden, echter is dat niet zo. Als dit zo zou zijn zou ons immuunsysteem waarschijnlijk zó afzwakken dat we - als er weer bacteriën zouden zijn -, aan een verkoudheidje dood zouden gaan. Bovendien zijn we dan ook minder snel bestand tegen andere ziekten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is onmogelijk om zonder bacteriën te kunnen leven,
de directe gevolgen weet ik niet helemaal precies, maar ik weet wel dat je niet zonder bacterien kan leven. Overal zijn bacteriën, ook in je mond (goede), je hebt ze ook nodig om je darmflora op peil te kunnen houden, daarom hebben ze in merk X, altijd in hun reclame staan: Met goede bacterien voor een optimale weerstand.
Zonder bacterien kan je niet leven, en zal je niet bestaan.
Er zal dan geen leven zijn, geen bestaan.
Sterker nog, de meeste bacterien zijn goed en nuttig voor mens, dier en plant, slechts een klein deel niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Als je alle bacteriën uit je lichaam verwijdert, zo dat al mogelijk zou zijn, ben je anderhalve kilogram lichter. Een groot deel daarvan speelt een belangrijke rol bij de spijsvertering. Ook kaas, worst, herfst, compost, vertering, groei, natuurlijk evenwicht, yoghurt, vele geurtjes, olie en nog veel meer zouden niet bestaan of in een totaal ander perspectief dan zonder bacteriën.