Is autisme een handicap of een ziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zie het niet als handicap, ik kan bepaalde dingen beter dan de meeste mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wordt het woord stoornis gebruikt, dat lijkt mij een aparte categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie het wel een beetje als handicap . ik kan niet alle dingen(aan). heb asperge en HSP
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is, lijkt mij, beiden. En in beide gevallen: een ongeneeslijke ziekte en handicap.
Je leert ermee leven, het hoort bij jouw bestaan, je kunt je er niet 'even' van ontdoen.

Het beste antwoord

Het kán een handicap zijn, maar niet iedereen ervaart het zo.

Er is verschil tussen een ziekte, een gebrek, een stoornis, een beperking of een handicap. Een ziekte verwijst naar een (biologische) verstoring in het functioneren van bijvoorbeeld organen of cellen, zoals bij een virus, bacterie, orgaanfalen, etc. Een gebrek kan bijvoorbeeld zijn het missen van een arm of been, het niet kunnen strekken van de elleboog (bijvoorbeeld) of niet kunnen zien of horen.

De stoornis verwijst naar een verstoring in het functioneren. Zo kun je autisme een stoornis noemen, omdat het geen ziekte is: er zijn geen ziektekiemen of andere dingen die onder 'ziekte' zouden kunnen vallen, maar er is wel iets dat anders functioneert dan anders. Zo kun je ADHD ook een stoornis noemen, of een energiebeperking een stoornis.

Beperking gaat meer over in hoeverre iemand bepaalde activiteiten niet kan uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld een gebrek hebben omdat je ene been veel korter is dan je andere, en dat betekent dat je een beperking hebt bij het lopen.

Handicap tenslotte gaat over het niet kunnen uitvoeren van bepaalde sociale rollen. Een beperking hoeft niet altijd een handicap te zijn (zo is ongeveer ook het motto van Stichting MEE). Ikzelf kan bijvoorbeeld niet lopen (beperking) maar aangezien ik me met mijn rolstoel goed kan redden, ervaar ik dat meestal niet als handicap. Het is wél aan handicap als ik daardoor een afspraak af moet zeggen doordat een vergadering bijvoorbeeld wordt gehouden in een ruimte die niet rolstoeltoegankelijk is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even terug naar je vraag: autisme is strikt genomen dus geen ziekte, want er is niet iets dat het functioneren van het gezonde organisme 'ziek' maakt. Je kunt wél spreken van een stoornis, omdat het duidelijk is dat de hersenen van iemand met autisme anders werken dan van iemand zonder autisme, dus in zekere zin 'verstoord' werken. Of autisme een handicap is, hangt af van de situatie waarin iemand functioneert, en hoe hij of zij dat zelf ervaart. Het wel of niet gehandicapt zijn is behoorlijk subjectief namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een handicap.
Het gaat namelijk niet om iets dat je in de loop van je leven kunt krijgen of oplopen of behandelen of dat door een virus of bacterie is veroorzaakt, maar om een aangeboren afwijking in de structuur van de hersenen.
Net zoals blindheid of geen benen geen ziekte is, maar een handicap.

Toegevoegd na 48 seconden:
Handicap is tegenwoordig wel een groot woord ; we spreken geloof ik liever van een beperking of zelfs een uitdaging. Maar puntje bij paaltje is en blijft het iets dat hindernissen kan opwerpen in je leven, en een dergelijk 'obstakel' noemen we in de volksmond een handicap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een handicap én een ziekte.
Een handicap is iets dat je permanent in je functioneren beperkt. En dat is autisme.
Een ziekte is iets waarbij er fouten zijn (aangeboren of besmet) in je lichaam of geest. En dat geldt ook voor autisme.

Er zijn ook handicaps zonder ziekte. Geamputeerd been ten gevolge van ongeluk.

Er zijn ook ziektes zonder handicap. Verkoudheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aandoening of een beperking zeker geen handicap op ziekte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf benoem ik autisme (de wat men specifiek als "milde" vormen van autisme betitelt) liever als een beperking, niet als een handicap: het is zeker geen ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanksye!
Om eerlijk te zijn heb ik zelf ASS, een autisme spectrum stoornis (d.w.z. dat ik sommige eigenschappen van autisme ervaar, maar niet allemaal), en het is zeker geen ziekte.
Het woord ziekte geeft meer het gevoel dat je pillen moet nemen en dat is meestal (behalve dan in de ergste gevallen, maar dan is dat niet tegen autisme zelf) niet het geval.

Het is meer een beperking dat in sommige situatie's als handicap kan worden ervaart. Dit komt uit een bundeltje over autisme voor kinderen uit het eerste, tweede en derde middelbaar die zelf autisme hebben (het staat er zo ongeveer in, niet letterlijk): autisme is een stoornis die soms kan worden ervaart als handicap. Als je door je autisme het moeilijk hebt met mensen om te gaan, dan is autisme een handicap als je vrienden moet maken, maar geen handicap tijdens het sporten.
Ik vind het zelf ook maar een rare uitleg, maar ergens klopt het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ergens klopt het? vind het helemaal kloppen!! :)) ik heb ook ASS, maar ben zeker niet met deze 'ziekte'.
keerzijde is dat ik er ook niet van kan 'genezen'
(buiten dat is dat er ook niet preventief tegen te enten is haha) ;-))