Kan ijzerpoeder in voedsel gevaar opleveren voor de gezondheid?

Onlangs is Kelloggs in het nieuws geweest dat er in hun Special K ijzerpoeder zit verwerkt. Zo zag je dat de flakes hierdoor magnetisch is geworden.
Maar kan dit nu echt geen kwaad voor het lichaam als een producent ijzerpoeder door het voedsel mengt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al is het misschien met goede bedoelingen; ik vind het onwenselijk dat voedsel producenten dingen toevoegen waar je niet om hebt gevraagd.

Het beste antwoord

In Denemarken is deze soort Kellogs in 2004 verboden omdat een overdosis schadelijk kan zijn voor kinderen en zwangere vrouwen.

Op de site van Keuringsdienst van waarde kunt u er meer over lezen:

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het ijzer waarmee de Kellogg’s producten worden verrijkt is natuurlijk veilig. Net als andere fabrikanten die hun producten verrijken met ijzer, houdt Kellogg’s zich natuurlijk strikt aan alle wet- en regelgeving. Het ijzer dat aan Kellogg’s ontbijtgranen wordt toegevoegd is een metaal in een zeer zuivere, minuscule poedervorm dat voedingskundig te vergelijken is met het ijzer in groenten. Het ijzer in onze producten is, zoals je bij ijzer mag verwachten, magnetisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus voedingskundig te vergelijken met het ijzer in groenten. Dus niet hetzelfde. Sterker nog, ik denk dat het totaal geen toegevoegde waarde heeft. Ik blijf er mijn vraag tekens bij zetten. Als het namelijk zo is wat je beweerd waarom is dan deze veilige vorm niet in de apotheek of drogist verkrijgbaar te aanvulling op bv een dieet. Persoonlijk denk ik namelijk dat je het ijzer wat van nature wordt gemaakt in bv spinazie niet na te maken is door een zeer zuivere metaalsoort toe te voegen in je produkten. Zoals ik heb begrepen is er vanavond weer een (extra) uitzending van de RVU waar ze verder op dit onderwerp ingaan. Ben erg benieuwd!
Je hebt sowieso een kleine hoeveelheid ijzer nodig en dat zit standaard in sommige voedselproduct en blijkbaar wordt dat soms standaard toegevoegt. Dus het is niet per sé slecht, maar een te veel of de verkeerde ijzers kunnen slecht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker vervelend als je door de beveiliging moet bij het vliegveld. Als de scanner af gaat en het blijkt dat er iets in je maag zit waardoor de scanner af ging, moet je misschien even bukken. Vervolgens hoor je *pats* van een rubberen handschoen, de rest kan je zelf wel invullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanavond zeiden de deskundigen bij de Keuringsdienst van waarde dat opname van de ijzer in de cornflakes nihil is, maar dat de ijzer in het product geen schade aanricht aan het lichaam, het wordt gewoon uitgepoept.