De iris bepaalt de kleur van het oog zoals wij die ervaren. Blauwe of bruine ogen zijn feitelijk blauwe of bruine irissen. Een oog met weinig pigmentatie is blauw en een oog met veel pigmentatie is bruin. De kleur van de iris is een polygene eigenschap en wordt bepaald door het aantal en type van pigmenten. Mens en dier hebben vele fenotypevariaties. Deze variaties ontstaan door verschillen in de verhouding tussen de twee types melanine namelijk eumelanine en feomelanine. De prachtige kleuren van de ogen van vogels ontstaan door andere melanines: pteridines, purines en carotenoïden.

Drie elementen in de iris dragen bij tot de uiteindelijke kleur. De hoeveelheid melanine in het pigment epithelium, de hoeveelheid melanine in het stroma en de dichtheid van het stroma. Alle ogen bevatten in het epithelium het zwarte pigment eumelanine. De dichtheid van het stroma bepaalt vooral de hoeveelheid licht die geabsorbeerd wordt door het onderliggende epitheliumpigment. Ook kan iemand twee verschillende kleuren iris hebben. Dit wordt heterochromie genoemd.

Toegevoegd na 3 minuten:
en nog:
De kleur van het oog is een erfelijke eigenschap die bepaald wordt door meerdere genen. Het is sinds 2004 bekend dat het grootste deel (>75%) van het verschil tussen blauwe en bruine ogen wordt veroorzaakt door een gen op chromosoom 15: OCA2. Dit gen is een van de oorzaken van oculocutaan albinisme. In 2008 is door twee verschillende groepen ontdekt dat de belangrijkste determinant net buiten dit gen ligt, in een gebied dat codeert voor een ander gen, HERC2. Maar waarschijnlijk heeft HERC2 niets met oogkleur te maken[1][2]. De kleur van het oog van een zuigeling stabiliseert zich rond de zesde maand.

kijk voor meer info op de website